Zostań specjalistą ds. postępowania administracyjnego!

Sprawdź kurs, który dla Ciebie przygotowaliśmy 👩‍💻

Centralny Rejestr Umów (CRU) w jednostkach sektora finansów publicznych

Wybierz edycję

Data
21.07.2025
Godzina

09:00 - 14:00

Trener

Małgorzata Czartoryska

Cena
429 zł (netto)
Pobierz program PDF z kartą zgłoszeniową

14-dniowa gwarancja satysfakcji lub zwrot pieniędzy

Co otrzymasz?

Certyfikat- Wersja elektroniczna

Udział w wydarzeniu na żywo

Materiały szkoleniowe

Oprawiony Certyfikat

+ 99.00 zł

Nasze recenzje i certyfikaty

(4.9)

(5.0)

RIS: 2.06/00049/2023

ISO 9001:2015

ISO: 9001:2015

Centralny Rejestr Umów (CRU) to nowe narzędzie służące zapewnieniu większej przejrzystości i jawności gospodarowania środkami publicznymi przez jednostki sektora finansów publicznych. Obowiązek rejestracji umów zawieranych przez instytucje publiczne wiąże się z nowelizacją przepisów ustawy o finansach publicznych i wprowadza istotne zmiany w pracy administracji. Wdrożenie CRU oznacza konieczność przystosowania wewnętrznych procedur, wyznaczenia odpowiedzialnych osób i dostosowania sposobu obiegu dokumentów. 
Nasze szkolenie pomoże Ci dobrze przygotować się do nowych wymogów i zrozumieć wszystkie kluczowe aspekty systemu.

Czym jest Centralny Rejestr Umów (CRU)?

Centralny Rejestr Umów to system teleinformatyczny wprowadzony w celu zapewnienia przejrzystości i jawności gospodarowania środkami publicznymi przez jednostki sektora finansów publicznych (JSFP). Obowiązek rejestrowania umów to nowy element w systemie kontroli publicznej, który znacząco wpłynie na sposób funkcjonowania administracji publicznej.

Od kiedy obowiązuje Centralny Rejestr Umów?

  • Od 1 stycznia 2026 r. – obowiązek dla jednostek rządowych.
  • Od 1 lipca 2026 r. – obowiązek dla jednostek samorządu terytorialnego.
  • Od 1 stycznia 2027 r. – obowiązek dla pozostałych jednostek sektora finansów publicznych.

Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu:

Biorąc udział w naszym szkoleniu:

  1. Poznasz aktualne podstawy prawne dotyczące obowiązku prowadzenia Centralnego Rejestru Umów (CRU).
  2. Zdobędziesz praktyczną wiedzę, jak przygotować jednostkę do wdrożenia Centralnego Rejestru Umów.
  3. Nauczysz się, które umowy i dokumenty podlegają rejestracji w CWU, a które są z niej wyłączone.
  4. Dowiesz się, jak prawidłowo organizować proces wprowadzania danych do CRU z uwzględnieniem ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa informacji.
  5. Zrozumiesz, jakie obowiązki spoczywają na Twojej jednostce i jakie mogą być konsekwencje za brak realizacji tych obowiązków.
  6. Otrzymasz wskazówki, jak przygotować dokumentację wewnętrzną i wyznaczyć osoby odpowiedzialne za obsługę rejestru.

Program szkolenia:

  1. Podstawy prawne obowiązku prowadzenia rejestru umów, zasada jawności i przejrzystości finansów publicznych oraz uzasadnienie dla wprowadzenia nowej regulacji prawnej.
  2. Terminy wejścia w życie obowiązku prowadzenia Centralnego Rejestru Umów, zróżnicowanie podmiotowe w stosowaniu przepisów ustawy (1 stycznia 2026 r., 1 lipca 2026 r., 1 stycznia 2027 r.), a także zmiany w katalogu wyłączeń podmiotowych.
  3. Definicja rejestru umów, dopuszczalna forma jego prowadzenia, zagadnienie wzoru Rejestru – czy zostanie określony urzędowy wzór oraz czy należy spodziewać się aktu wykonawczego w formie rozporządzenia.
  4. Jak skutecznie wdrożyć proces wprowadzania danych do Centralnego Rejestru Umów w jednostce organizacyjnej (m.in. wymagania w zakresie ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa informacji, analiza ryzyka, opracowanie regulacji wewnętrznych, wyznaczenie odpowiedzialnych stanowisk, zasady odpowiedzialności, Rejestr a dostęp do informacji publicznej).
  5. Umowa jako informacja publiczna – które umowy mogą podlegać ujawnieniu (główne kryterium rejestrowania: dostępność umowy w ramach procedury dostępu do informacji publicznej).
  6. Wartość umowy jako podstawa do wpisania jej do Rejestru – progowe kwoty wynikające z przepisów prawa.
  7. Zakres informacji o umowach jednostek sektora finansów publicznych podlegających wpisowi do Rejestru, zasady dotyczące umów spełniających kryterium wartościowe, ale zawartych przed datą wejścia w życie obowiązku rejestracji, oraz zmiany w katalogu wyłączeń przedmiotowych.
  8. Czy umowy zawarte przed obowiązywaniem przepisów o rejestrze muszą zostać ujawnione w Centralnym Rejestrze Umów?
  9. Czy dokumenty takie jak faktura lub rachunek również uznawane są za umowy?
  10. Czy aneks do umowy podlega obowiązkowi wpisu do Rejestru?
  11. Czy porozumienia i inne formy kontraktów również powinny być rejestrowane?
  12. Od kiedy obowiązuje obowiązek wpisywania umów do Rejestru – zagadnienie tzw. przesłanki temporalności.
  13. Rodzaje umów publikowanych w Rejestrze – analiza przypadków, próg wartościowy, forma zawarcia, zmiany treści umowy, uzupełnienia – oraz terminy ujawnienia informacji w Rejestrze.
  14. Dostęp do informacji zamieszczonych w Rejestrze – status danych publicznych i wyłączenie z obowiązku udostępniania informacji publicznej w trybie wnioskowym (UDDIP).
  15. Wyłączenia i ograniczenia dotyczące rejestracji umów w CRU – art. 12 ust. 1 PZP i art. 5 ust. 1, 2, 2a UDDIP (m.in. prawo do prywatności, dostępność danych publicznych, ochrona danych osobowych, tajemnica przedsiębiorcy, wyjątki, osoby pełniące funkcje publiczne).
  16. Osoba odpowiedzialna w jednostce sektora finansów publicznych za prowadzenie Rejestru – projektowane zmiany w zakresie odpowiedzialności.
  17. Sankcje za brak zamieszczenia informacji w rejestrze umów lub za podanie w nim danych niezgodnych z rzeczywistością – planowane zmiany w przepisach.

Możliwości dofinansowania

Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS)

O dofinansowanie może wnioskować każdy pracodawca, zatrudniający co najmniej jednego pracownika. Jednoosobowe działalności gospodarcze, które nie zatrudniają żadnego pracownika, nie mogą ubiegać się o wsparcie.

Baza Usług Rozwojowych (BUR)

Baza Usług Rozwojowych to ogólnodostępna, darmowa baza oferująca usługi szkoleniowe i doradcze z europejskim dofinansowaniem. Dzięki Bazie możesz kontynuować edukację, zdobywać wiedzę, poszerzać kompetencje i kwalifikacje.

Trener

Małgorzata Czartoryska

Prawnik w jednostkach organizacyjnych samorządu powiatowego oraz na uczelni wyższej. Od 20 lat  zajmuje się egzekucją administracyjną, kontrolą zarządczą, instrukcją kancelaryjną i archiwalną, dostępem do informacji publicznej i ochroną danych oraz bezpieczeństwem informacji.
Inspektor ochrony danych w jednostkach organizacyjnych powiatu, uczelni wyższej, spółdzielni mieszkaniowej, podmiotach medycznych, audytor wewn. norm 27000, autor książek i publikacji poświęconych zagadnieniom egzekucji administracyjnej i ochrony danych osobowych, wykładowca w BDO, INFOR, Golden Training itp. 
Przeszkoliła około 5 000 słuchaczy z Kancelarii Sejmu, MSWiA, MS, Ministerstwa Energii, MZ, Ministerstwa Finansów, NIK, UOKIK, UP, WUP, PINB, WINB, PLW, WLW, Urząd transportu kolejowego, Urząd Górniczy, urzędy wojewódzkie, marszałkowskie, gmin, placówki oświatowe, sądy, prokuratury, wojsko polskie, podmioty prywatne.