KURS PŁAC: zasady naliczania wynagrodzeń z uwzględnieniem najnowszych zmian.

Sprawdź szczegóły!

Dotacje dla przedszkoli – PKD i potrzeby oświatowe – październikowa aktualizacja dotacji

Wybierz edycję

Data
23.09.2025
Godzina

09:00 - 14:00

Trener

Grzegorz Pochopień

Cena
464 zł (netto)
Pobierz program PDF z kartą zgłoszeniową

14-dniowa gwarancja satysfakcji lub zwrot pieniędzy

Co otrzymasz?

Certyfikat- Wersja elektroniczna

Udział w wydarzeniu na żywo

Materiały szkoleniowe

Oprawiony Certyfikat

+ 99.00 zł

Nasze recenzje i certyfikaty

(4.9)

(5.0)

RIS: 2.06/00049/2023

ISO 9001:2015

ISO: 9001:2015

Zmiany w sposobie finansowania zadań oświatowych oznaczają dla samorządów konieczność dokładnego poznania nowych zasad naliczania i aktualizacji dotacji. Subwencja oświatowa zostaje zastąpiona przez system oparty na potrzebach oświatowych, a sposób obliczania dotacji – zarówno podstawowej kwoty dotacji (PKD), jak i kwot dla uczniów z orzeczeniami – ulega gruntownej zmianie.

Podczas szkolenia szczegółowo wyjaśnimy, jak prawidłowo wyliczyć nowe stawki dotacji obowiązujące od stycznia 2025 roku oraz jak przeprowadzić aktualizację tych stawek – zarówno w miesiącu pierwszej aktualizacji, jak i w październiku, z uwzględnieniem wyrównań za wcześniejsze miesiące roku. 
Zajęcia mają charakter warsztatowy i oparte są na konkretnych przykładach oraz kalkulacjach w Excelu, które uczestnicy otrzymają do wykorzystania we własnej pracy.

Szkolenie poprowadzi jeden z czołowych ekspertów w zakresie finansowania oświaty – były pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej, autor ustawy o finansowaniu zadań oświatowych oraz licznych publikacji branżowych.

Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu:

  1. Poznasz aktualne przepisy dotyczące finansowania przedszkoli w świetle nowelizacji ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
  2. Zrozumiesz, jak zmienia się sposób wyliczania podstawowej kwoty dotacji oraz dotacji na uczniów niepełnosprawnych na podstawie godzin wsparcia z IPET.
  3. Nauczysz się obliczać PKD oraz potrzeby oświatowe zgodnie z nowym rozporządzeniem i dokonasz aktualizacji stawek dotacji z wyrównaniem od stycznia.
  4. Otrzymasz gotowy model w Excelu do samodzielnego wyliczania i aktualizowania dotacji – dostosowany do zmiennej liczby uczniów w danym miesiącu.
  5.  Zyskasz pewność, że stosujesz przepisy prawidłowo i zgodnie z obowiązującym stanem prawnym – bez ryzyka błędów finansowych.
  6. Będziesz mógł zadać pytania ekspertowi i rozwiać wszelkie wątpliwości związane z tematyką dotacji.

Adresaci szkolenia:

Szkolenie adresowane jest do pracowników jednostek samorządu terytorialnego odpowiedzialnych za planowanie i rozliczanie dotacji dla przedszkoli, w szczególności:

  • Skarbników gmin i miast,
  • Pracowników Wydziałów Oświaty i Budżetu,
  • Osób zajmujących się przekazywaniem i rozliczaniem dotacji dla przedszkoli niesamorządowych.

Program szkolenia:

  1. Co nowy system finansowania oświaty zmieni w dotacjach? Potrzeby oświatowe a subwencja oświatowa. 
  2. Omówienie zmian w rozdziale III ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (dotacjach). Wprowadzenie do dotacji dla przedszkoli – ogólne przepisy dotyczące dotacji.
  3. Zmiany w finansowaniu orzeczeń – finansowanie godzin realizowanych z IPETów. 
    • Jak zmieni się kwota dotacji na uczniów niepełnosprawnych? 
    • Jak obliczyć i zebrać do dotacji dane o realizowanych godzinach z orzeczeń? 
    • Jak zrealizowane godziny wpłyną na wysokość dotacji na uczniów niepełnosprawnych?
  4. Omówienie nowego rozporządzenia o podziale potrzeb oświatowych na 2025 rok
    • Jakie zmiany w finansowaniu będą wprowadzone, 
    • Jak zmieni się kwota dotacji na ucznia niepełnosprawnego, 
    • Jakie będą dotacje na uczniów pełnosprawnych w placówkach wychowania przedszkolnego?
  5. Obliczanie dotacji
    • Jak zmieni się sposób obliczania podstawowej kwoty dotacji? 
    • Jak obliczyć PKD od stycznia 2025 roku? 
    • Jak zaktualizować PKD w miesiącu pierwszej aktualizacji oraz w październiku? 
    • Jak obliczyć potrzeby oświatowe na uczniów niepełnosprawnych?
  6. Obliczanie na przykładzie podstawowej kwoty dotacji dla placówek wychowania przedszkolnego. Obliczanie na przykładzie dotacji w oparciu o potrzeby oświatowe na 2025 rok dla uczniów niepełnosprawnych w placówkach wychowania przedszkolnego. Model w arkuszu kalkulacyjnym pozwalający obliczyć kwoty dotacji w 2025 r.  (praktyczne warsztaty, obliczanie dotacji na przykładach).
  7. Zmiany w Systemie Informacji Oświatowej – obowiązek bieżącego wypełniania SIO w związku z wyrównaniem kwoty potrzeb oświatowych dla samorządu po skończonym roku. Wpływ bieżących danych SIO na potrzeby oświatowe dla samorządu i dotacje.
  8. Zmiana terminu naliczenia potrzeb oświatowych a dotacje – skąd samorząd będzie mieć środki na dotacje w nowym systemie?
  9. Wskaźniki korygujące liczby uczniów do potrzeb oświatowych a ich wpływ na dotacje – czy mają zastosowanie do stawek dotacji?
  10. Wzrost kwoty potrzeb oświatowych o 0,9% w 2025 roku – skąd taki przepis, jak zastosować go w praktyce?
  11. Nowe warunki otrzymania dotacji. Co z placówkami rozpoczynającymi działalność po terminie naliczenia potrzeb oświatowych? Obowiązek ich dotowania czy dobrowolność? Skąd środki dla samorządu na dotacje dla nich?
  12. Aktualizacja i wyrównanie stawek dotacji. Jak obliczyć wyrównanie kwoty dotacji w miesiącu pierwszej aktualizacji oraz w październiku – w związku z nowym systemem. Aktualizacja w trybie szczególnego przypadku. Obowiązywanie nowych zaktualizowanych stawek dotacji, a wyrównanie.
  13. Przykład wyrównania dotacji po aktualizacji. Model obliczeniowy służący do aktualizacji i wyrównywania dotacji w samorządzie, uwzględniający zmienną liczbę uczniów dotowanych w poszczególnych miesiącach oraz ustawowe ograniczenie zmiany wysokości dotacji. Warsztaty w arkuszu kalkulacyjnym.
  14. Wyjaśnienie pojęć: najbliższa jednostka samorządu terytorialnego, wydatki bieżące, podstawowa kwota dotacji, statystyczna liczba uczniów.
  15. Co z ograniczeniem wahań kwoty dotacji po aktualizacji w 2025 roku?
  16. Od kiedy jest należna kwota dotacji wynikająca z danej wagi, np. z orzeczenia, z liczby godzin wsparcia? Od kiedy jest należna waga na orzeczenia według nowych przepisów (tj. według organizowanych godzin wsparcia)? Co z wyrównaniem w przypadku zmiany tej wagi w trakcie roku i ograniczeniem wahań kwoty dotacji?
  17. Pytania od Uczestników.

Możliwości dofinansowania

Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS)

O dofinansowanie może wnioskować każdy pracodawca, zatrudniający co najmniej jednego pracownika. Jednoosobowe działalności gospodarcze, które nie zatrudniają żadnego pracownika, nie mogą ubiegać się o wsparcie.

Baza Usług Rozwojowych (BUR)

Baza Usług Rozwojowych to ogólnodostępna, darmowa baza oferująca usługi szkoleniowe i doradcze z europejskim dofinansowaniem. Dzięki Bazie możesz kontynuować edukację, zdobywać wiedzę, poszerzać kompetencje i kwalifikacje.

Trener

Grzegorz Pochopień

Przez 6 lat pracownik Ministerstwa Finansów, później przez 9 lat pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej. W Ministerstwie Edukacji Narodowej na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej.
Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, tzw. dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat).

Absolwent Matematyki Finansowej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Master of Business Administration na Uniwersytecie Warszawskim.
„Nieocenione doświadczenie w obszarze finansowania oświaty, wiedza z zakresu analiz oraz wieloletnia współpraca z samorządami, szkołami i instytucjami oświatowymi pozwoliły mi na zdobycie Państwa zaufania i szacunku oraz gwarantują, że tworzona dla Państwa oferta w zakresie doradztwa w obszarze oświaty jest najlepszą na rynku.”