Certyfikowany Audytor Wewnętrzny SZBI ISO 27001 z egzaminem TÜV NORD Polska

Zapisz się na 4-dniowy kurs i zostań audytorem wewnętrznym!

Dotacje w 2025 roku – zmiany w finansowaniu według nowych przepisów

Wybierz edycję

Data
22.11.2024
Godzina

08:30 - 14:30

Trener

Grzegorz Pochopień

Cena
454 zł (netto)
Pobierz program PDF z kartą zgłoszeniową

14-dniowa gwarancja satysfakcji lub zwrot pieniędzy

Co otrzymasz?

Certyfikat- Wersja elektroniczna

Udział w wydarzeniu na żywo

Materiały szkoleniowe

Oprawiony Certyfikat

+ 99.00 zł

Nasze recenzje i certyfikaty

(4.9)

(5.0)

RIS: 2.06/00049/2023

ISO 9001:2015

ISO: 9001:2015

Rok 2025 jest rokiem przełomowym dla oświaty, ponieważ subwencja oświatowa zostanie zastąpiona przez tzw. potrzeby oświatowe. Oprócz tego, MEN wprowadza również istotne zmiany w finansowaniu orzeczeń (wg ilości realizowanych godzin z IPETów). 
Celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom wiedzy niezbędnej do obliczenia stawek dotacji od stycznia 2025 r. Podczas szkolenia wytłumaczymy, jak obliczyć PKD, a także jak oszacować potrzeby oświatowe. Przedstawimy nowy sposób wyliczania stawek podstawowej kwoty dotacji i potrzeb oświatowych w oparciu o najnowsze zmiany ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.

Szkolenie składa się przede wszystkim z praktycznych przykładów i ćwiczeń, podczas których pokażemy jak policzyć podstawową kwotę dotacji, jak obliczyć dotację na podstawie potrzeb oświatowych (szkoły, uczniowie niepełnosprawni), a także jak dokonać aktualizacji i wyrównania kwoty dotacji.  Uczestnikom szkolenia zostanie udostępniony plik Excel prezentujący wyliczenia, które należy wykonać przy obliczaniu stawek dotacji.

Przedstawimy przykładowy model obliczeniowy służący do aktualizacji i wyrównywania dotacji w Państwa samorządzie, uwzględniający zmienną liczbę uczniów dotowanych w poszczególnych miesiącach. Model wykonany będzie w Excelu i udostępniony po szkoleniu każdemu Uczestnikowi.

Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu:

Uczestnicząc w szkoleniu z dotacji w 2025 roku:

  1. Zrozumiesz zmiany w Ustawie o finansowaniu zadań oświatowych wprowadzone przez MEN.
  2. Nauczysz się obliczać podstawową kwotę dotacji oraz potrzeby oświatowe dla szkół i placówek przedszkolnych.
  3. Dowiesz się, jak aktualizować i wyrównywać dotacje w oparciu o zmieniające się potrzeby oświatowe.
  4. Poznasz nowe przepisy dotyczące finansowania uczniów niepełnosprawnych i wpływu zrealizowanych godzin z IPETów na wysokość dotacji.
  5. Opanujesz techniki pracy z modelem obliczeniowym w Excelu, który umożliwi przeprowadzenie niezbędnych kalkulacji dotacyjnych.
  6. Zdobędziesz umiejętności w zakresie interpretacji i stosowania nowych regulacji dotyczących dokumentowania i raportowania w Systemie Informacji Oświatowej (SIO).
  7. Dowiesz się, jak zarządzać finansami oświatowymi w kontekście nowych zasad dotyczących agregacji i podziału zamówień oraz możliwości wyrównania dotacji.

Adresaci szkolenia:

Szkolenie skierowane jest przede wszystkim do:

  • Skarbników,
  • Pracowników Wydziałów Oświaty,
  • Pracowników Budżetu,
  • Osób zajmujących się przekazywaniem i rozliczaniem dotacji dla przedszkoli i szkół niesamorządowych.

Wybierając nasz kurs online, zyskujesz:

  • Bezpośredni kontakt z prowadzącym;
  • Możliwość dyskusji i zadawania pytań na bieżąco;
  • Komplet materiałów szkoleniowych w cenie;
  • Certyfikat od Instytucji Szkoleniowej po zakończeniu nauczania, będący potwierdzeniem zdobytych umiejętności i wiedzy.

Program szkolenia:

  1. Nowy system finansowania oświaty- potrzeby oświatowe a subwencja oświatowa. Co nowy system zmieni w dotacjach?
  2. Omówienie zmian w rozdziale III ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (dotacjach). Wprowadzenie do dotacji dla szkół i placówek- ogólne przepisy dotyczące dotacji.
  3. Zmiany w finansowaniu orzeczeń- finansowanie godzin realizowanych z IPETów. Jak zmieni się kwota dotacji na uczniów niepełnosprawnych? Jak obliczyć i zebrać do dotacji dane o realizowanych godzinach z orzeczeń? Jak zrealizowane godziny wpłyną na wysokość dotacji na uczniów niepełnosprawnych?
  4. Omówienie nowego rozporządzenia o podziale potrzeb oświatowych na 2025 rok- jakie zmiany w finansowaniu będą wprowadzone, jak zmieni się kwota dotacji na ucznia szkoły, jakie będą dotacje na uczniów niepełnosprawnych w szkołach i placówkach wychowania przedszkolnego?
  5. Jak zmieni się sposób obliczania podstawowej kwoty dotacji? Jak obliczyć PKD od stycznia 2025 roku? Jak obliczyć potrzeby oświatowe?
  6. Jak obliczyć wysokość dotacji w 2025 roku? Kwota potrzeb oświatowych na ucznia szkoły i ucznia niepełnosprawnego w placówce wychowania przedszkolnego: szacowany standard finansowy A na rok 2025, omówienie wag w rozporządzeniu o podziale potrzeb oświatowych.
  7. Obliczanie na przykładzie podstawowej kwoty dotacji dla placówek wychowania przedszkolnego. Obliczanie na przykładzie dotacji w oparciu o subwencję (potrzeby oświatowe na 2025 rok) dla szkół i uczniów niepełnosprawnych w placówkach wychowania przedszkolnego. Model w arkuszu kalkulacyjnym pozwalający obliczyć kwoty dotacji w 2025 r.  (praktyczne warsztaty, obliczanie dotacji na przykładach).
  8. Zmiany w Systemie Informacji Oświatowej- obowiązek bieżącego wypełniania SIO w związku z wyrównaniem kwoty nowej subwencji (potrzeb oświatowych) dla samorządu po skończonym roku. Wpływ bieżących danych SIO na potrzeby oświatowe dla samorządu i dotacje.
  9. Zmiana terminu naliczenia nowej subwencji (potrzeb oświatowych) a dotacje- skąd samorząd będzie mieć środki na dotacje w nowym systemie?
  10. Wskaźniki korygujące liczby uczniów do potrzeb oświatowych a ich wpływ na dotacje- czy mają zastosowanie do stawek dotacji?
  11. Wzrost o dotacji o 0,9% w 2025 roku- skąd taki przepis, jak zastosować go w praktyce?
  12. Nowe warunki otrzymania dotacji. Co z placówkami rozpoczynającymi działalność po terminie naliczenia potrzeb oświatowych? Obowiązek ich dotowania czy dobrowolność? Skąd środki dla samorządu na dotacje dla nich?
  13. Aktualizacja i wyrównanie stawek dotacji. Jak obliczyć wyrównanie kwoty dotacji w kwietniu/w maju w związku z nowym systemem. Aktualizacja w trybie szczególnego przypadku. Obowiązywanie nowych zaktualizowanych stawek dotacji, a wyrównanie.
  14. Przykład wyrównania dotacji po aktualizacji. Model obliczeniowy służący do aktualizacji i wyrównywania dotacji w samorządzie, uwzględniający zmienną liczbę uczniów dotowanych w poszczególnych miesiącach oraz ustawowe ograniczenie zmiany wysokości dotacji. Warsztaty w arkuszu kalkulacyjnym.
  15. Wyjaśnienie pojęć: najbliższa jednostka samorządu terytorialnego, wydatki bieżące, podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów.
  16. Różnice w dotowaniu przedszkoli i szkół. Różnice w dotowaniu uczniów pełnosprawnych i niepełnosprawnych- uwaga na nowe wagi w przedszkolach.
  17. Co z ograniczeniem wahań kwoty dotacji po aktualizacji w 2025 roku?
  18. Od kiedy jest należna kwota dotacji wynikająca z danej wagi, np. z orzeczenia, z wagi na tzw. małą szkołę, wagi na oddział sportowy itd.? Od kiedy jest należna waga na orzeczenia według nowych przepisów (tj. za zrealizowane godziny)? Co z wyrównaniem w przypadku zmiany tej wagi w trakcie roku i ograniczeniem wahań kwoty dotacji?
  19. Pytania od Uczestników.

Uwaga: obliczanie wskaźnika zwiększającego, według nowych przepisów, zostanie omówione na szkoleniu w roku 2025 przed I aktualizacją.

Inne formy finansowania tego szkolenia:

Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS):

O dofinansowanie może wnioskować każdy pracodawca, zatrudniający co najmniej jednego pracownika. Jednoosobowe działalności gospodarcze, które nie zatrudniają żadnego pracownika, nie mogą ubiegać się o wsparcie.

Baza Usług Rozwojowych (BUR):

Baza Usług Rozwojowych to ogólnodostępna, darmowa baza oferująca usługi szkoleniowe i doradcze z europejskim dofinansowaniem. Dzięki Bazie możesz kontynuować edukację, zdobywać wiedzę, poszerzać kompetencje i kwalifikacje. 

Trener

Grzegorz Pochopień

Przez 6 lat pracownik Ministerstwa Finansów, później przez 9 lat pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej. W Ministerstwie Edukacji Narodowej na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej.
Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, tzw. dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat).

Absolwent Matematyki Finansowej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Master of Business Administration na Uniwersytecie Warszawskim.
„Nieocenione doświadczenie w obszarze finansowania oświaty, wiedza z zakresu analiz oraz wieloletnia współpraca z samorządami, szkołami i instytucjami oświatowymi pozwoliły mi na zdobycie Państwa zaufania i szacunku oraz gwarantują, że tworzona dla Państwa oferta w zakresie doradztwa w obszarze oświaty jest najlepszą na rynku.”