- /
- Szkolenia online
- /
- Szkolenia archiwum
- /
- Kurs kancelaryjno archiwalny I stopnia. 3-dniowe szkolenie z egzaminem
Kurs kancelaryjno archiwalny I stopnia. 3-dniowe szkolenie z egzaminem
Wybierz edycję
09:00 - 15:00
Małgorzata Bieda
14-dniowa gwarancja satysfakcji lub zwrot pieniędzy
Co otrzymasz?
Certyfikat- Wersja elektroniczna
Udział w wydarzeniu na żywo
Materiały szkoleniowe
Oprawiony Certyfikat
+ 99.00 zł
Nasze recenzje i certyfikaty
(4.9)
(5.0)
RIS: 2.06/00049/2023
ISO: 9001:2015
Kurs kancelaryjno- archiwalny I stopnia trwa 24 godziny dydaktyczne
Nasz kurs przygotuje Cię do profesjonalnego prowadzenia archiwum zakładowego lub składnicy akt. W ciągu trzech dni zdobędziesz praktyczne umiejętności, takie jak zarządzanie dokumentacją zgodnie z przepisami, prawidłowe prowadzenie ewidencji oraz przygotowywanie dokumentów do przekazania do archiwum państwowego, zasady ochrony danych osobowych w archiwum zakładowym oraz procedury brakowania dokumentacji.
Kurs umożliwia zdobycie kompetencji niezbędnych do pełnienia funkcji archiwisty zakładowego, referenta kancelaryjnego, koordynatora czynności kancelaryjnych czy infobrokera.
Korzyści z udziału w naszym kursie archiwisty:
Uczestnicząc w kursie kancelaryjno-archiwalnym I stopnia nauczysz się:
- zarządzać dokumentacją zgodne z przepisami;
- poprawnie prowadzić ewidencję archiwum zakładowego;
- znaczenia i zasad właściwego dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw;
- zakładać, rejestrować, znakować sprawy i je dokumentować, a także, opisywać teczki i przekazywać dokumentację do archiwum zakładowego/składnicy akt.
- samodzielnie opracowywać zasoby archiwalne;
- przekazywać materiały archiwalne do archiwum państwowego;
- brakować dokumentację zgodnie z przepisami ;
- zasad przeprowadzania kontroli postępowania z materiałami archiwalnymi i pozostałą dokumentacją;
- obowiązków twórców materiałów archiwalnych i podmiotów, które wytwarzają jedynie dokumentację o czasowej wartości;
- tworzyć jednolity rzeczowy wykaz akt, odpowiadający potrzebom podmiotu;
Dodatkową wartością jest wymiana doświadczeń z przedstawicielami innych jednostek.
Adresaci kursu kancelaryjnego:
- przedstawiciele podmiotów publicznych i prywatnych;
- obecni i przyszli archiwiści zakładowi;
- referenci spraw;
- osoby oddelegowane do uporządkowania zasobu archiwum zakładowego/składnicy akt;
- osoby, które przejęły prowadzenie archiwum/składnicy po innym pracowniku;
- kierownicy podmiotów chcący uporządkować zgromadzoną i narastającą dokumentację;
- pracownicy firm prywatnych, zajmujących się archiwizacją dokumentów;
- wszystkie osoby zainteresowane tematyką szkolenia, chcące podnieść kwalifikacje lub planujące przebranżowienie się.
Wybierając nasz kurs online, zyskujesz:
- Bezpośredni kontakt z prowadzącym
- Możliwość dyskusji i zadawania pytań na bieżąco
- Komplet materiałów szkoleniowych w cenie
- Certyfikat od Instytucji Szkoleniowej po zakończeniu nauczania, będący potwierdzeniem zdobytych umiejętności i wiedzy.
Program szkolenia:
Dzień 1:
- Wprowadzenie do problematyki.
- Źródła wiedzy na temat metodologii archiwalnej
- Zapoznanie z podstawową terminologią związaną z archiwistyką
- Różnice pomiędzy prowadzeniem archiwum zakładowego i składnicy akt
- Współpraca z nadzorem archiwalnym
- Określanie kategorii archiwalnej dokumentacji i jej przynależności do klasy.
- Obieg dokumentacji w jednostce organizacyjnej.
- Podstawowe systemy kancelaryjne
- Schemat obiegu dokumentacji w zakładzie pracy
- Omówienie normatywów kancelaryjno-archiwalnych
- Procedura wprowadzania i zmiany normatywów kancelaryjno-archiwalnych
- Podział kompetencji pracowników
- System tradycyjny, system elektronicznego zarządzania dokumentacją, system tradycyjny wspomagany elektronicznie – omówienie głównych różnic
- Teczki spraw i teczki akt niestanowiących akt spraw
- Przygotowanie teczki do przekazania do archiwum zakładowego.
- Najważniejsze akty prawa polskiego regulujące postępowanie z dokumentacji.
- RODO- Ochrona danych osobowych w archiwum zakładowym.
- Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych – wprowadzenie do problematyki
- Postawa prawna przetwarzania danych osobowych w archiwum zakładowym
- Najważniejsze akty prawne dotyczące ochrony danych osobowych obowiązujące archiwistę
- Wprowadzenie teoretyczne do problematyki
- Zasady przetwarzania danych osobowych przez osoby zatrudnione w zakładzie pracy
- Współpraca archiwisty z podmiotami zewnętrznymi
- Udostępnianie i wypożyczanie dokumentacji a ochrona danych osobowych
- Techniczne i organizacyjne zabezpieczenie danych osobowych przechowywanych w archiwum zakładowym
Dzień 2:
- Profesjonalne archiwum zakładowe.
- Zasób archiwum zakładowego
- Lokal archiwum zakładowego: magazyn archiwalny i biuro archiwisty
- Wyposażenie archiwum zakładowego
- Techniczne i organizacyjne zabezpieczenie zasobu archiwum zakładowego
- Rozmieszczenie akt w archiwum zakładowym
- Bezpieczny archiwista.
- Najważniejsze procedury postępowania w archiwum zakładowym.
- Przyjmowanie akt z komórek organizacyjnych
- Procedura brakowania dokumentacji niearchiwalnej
- Udostępnianie i wypożyczanie akt zgromadzonych w zasobie archiwum zakładowego
- Postępowanie w przypadku uszkodzenia wypożyczonych akt
- Procedura skontrum
- Procedura wycofywania dokumentacji ze stanu archiwum
- Przekazywanie materiałów archiwalnych do Archiwum Państwowego
- Sprawozdanie roczne z działalności archiwum zakładowego
- Postępowanie w przypadku reorganizacji lub ustania działalności aktotwórcy.
- Praktyczna analiza wszystkich etapów porządkowania dokumentacji.
- Studia wstępne
- Rozpoznanie przynależności zespołowej
- Segregacja i systematyzacja dokumentacji w obrębie zespołu
- Klasyfikacja i kwalifikacja akt
- Archiwizowanie materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej
- Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej
- Opisywanie teczek
- Przygotowywania ewidencji archiwum zakładowego i nadawanie sygnatury archiwalnej
- Opracowanie rysu historycznego twórcy zespołu archiwalnego.
Dzień 3:
- Praktyczna analiza najważniejszych procedur postępowania z dokumentacją w archiwum zakładowym.
- Typowanie dokumentacji przeznaczonej do brakowania. Przygotowanie spisów dokumentacji przeznaczonej do brakowania i wniosku o wyrażenie zgody na brakowanie
- Typowanie materiałów archiwalnych przeznaczonych do przekazania do archiwum państwowego, przygotowywanie stosownej dokumentacji
- Udostępnianie i wypożyczanie dokumentacji znajdującej się w zasobie archiwum zakładowego
- Przygotowywanie protokołu zaginięcia, uszkodzenia lub sporządzenia braków wypożyczonej dokumentacji
- Przygotowywanie protokołu wycofania jednostki aktowej z ewidencji archiwum zakładowego
- Przeprowadzenie skontrum dokumentacji zgromadzonej w zasobie archiwum
- Przygotowanie sprawozdania z działalności archiwum zakładowego.
- Egzamin
Inne formy finansowania tego szkolenia:
Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS):
O dofinansowanie może wnioskować każdy pracodawca, zatrudniający co najmniej jednego pracownika. Jednoosobowe działalności gospodarcze, które nie zatrudniają żadnego pracownika, nie mogą ubiegać się o wsparcie.
Baza Usług Rozwojowych (BUR):
Baza Usług Rozwojowych to ogólnodostępna, darmowa baza oferująca usługi szkoleniowe i doradcze z europejskim dofinansowaniem. Dzięki Bazie możesz kontynuować edukację, zdobywać wiedzę, poszerzać kompetencje i kwalifikacje.
Trener
Małgorzata Bieda
Prawnik, praktyk archiwista z wieloletnim stażem, Urzędnik Służby Cywilnej, Kierownik oddziału ds. Archiwum Zakładowego, Koordynator Czynności Kancelaryjnych, w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim w Lublinie. Vice Prezes Stowarzyszenia Archiwistów Polskich Oddziału w Lublinie. Trener prowadzący szkolenia w dziedzinie Archiwum, Instrukcji Kancelaryjnej, Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją, Profesjonalnego Sekretariatu Urzędu. Autorka Książki „Zasady zarządzania dokumentacją w administracji publicznej. Kwalifikowanie, obieg, archiwizowanie”