Kursy kancelaryjno-archiwalne I i II stopnia!

3-dniowe i 4-dniowe, oraz weekendowe!

Naliczenie dotacji dla szkół w 2025 roku – potrzeby oświatowe i wskaźnik zwiększający.

Wybierz edycję

Data
13.03.2025
Godzina

09:00 - 14:00

Trener

Daria Pietrzykowska

Cena
454 zł (netto)
Pobierz program PDF z kartą zgłoszeniową

14-dniowa gwarancja satysfakcji lub zwrot pieniędzy

Co otrzymasz?

Certyfikat- Wersja elektroniczna

Udział w wydarzeniu na żywo

Materiały szkoleniowe

Oprawiony Certyfikat

+ 99.00 zł

Nasze recenzje i certyfikaty

(4.9)

(5.0)

RIS: 2.06/00049/2023

ISO 9001:2015

ISO: 9001:2015

Celem szkolenia jest przygotowanie pracowników samorządowych do prawidłowego naliczenia dotacji dla szkół w 2025 roku zgodnie z nowymi przepisami. 
Uczestnicy zdobędą praktyczne umiejętności w zakresie obliczania wskaźnika zwiększającego (WZ) oraz określania potrzeb oświatowych na podstawie nowego rozporządzenia. W trakcie warsztatów nauczą się także aktualizować i wyrównywać kwoty dotacji, a także analizować wpływ zmian w finansowaniu uczniów niepełnosprawnych oraz nowych wymogów dotyczących Systemu Informacji Oświatowej (SIO).

Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu:

Uczestnicząc w szkoleniu: 

  1. Nauczysz się naliczać dotacje według nowych zasad obowiązujących od 2025 roku.
  2. Otrzymasz dostęp do modelu w Excelu, który ułatwi obliczenia wskaźnika zwiększającego i potrzeb oświatowych.
  3. Poznasz zmiany w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych oraz ich wpływ na wysokość dotacji.
  4. Nauczysz się zbierać i przetwarzać dane do wyliczeń dotacyjnych, uwzględniając m.in. godziny wsparcia z orzeczeń.
  5. Dowiesz się, jak nowy system finansowania oświaty wpłynie na dotacje i środki samorządu.

Adresaci szkolenia:

Szkolenie jest skierowane do pracowników jednostek samorządu terytorialnego, w tym:

  • Skarbników,
  • Pracowników Wydziałów Oświaty,
  • Pracowników działów Budżetu,
  • Osób zajmujących się naliczaniem, przekazywaniem i rozliczaniem dotacji dla szkół niesamorządowych.

Wybierając nasz kurs online, zyskujesz:

  • Bezpośredni kontakt z prowadzącym;
  • Możliwość dyskusji i zadawania pytań na bieżąco;
  • Komplet materiałów szkoleniowych w cenie;
  • Certyfikat od Instytucji Szkoleniowej po zakończeniu nauczania, będący potwierdzeniem zdobytych umiejętności i wiedzy.

Program szkolenia:

  1. Nowy system finansowania oświaty - potrzeby oświatowe a subwencja oświatowa. Co nowy system zmieni w dotacjach?
  2. Omówienie zmian w rozdziale III ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (dotacjach). Wprowadzenie do dotacji dla szkół - ogólne przepisy dotyczące dotacji.
  3. Zmiany w finansowaniu orzeczeń - finansowanie godzin realizowanych z IPETów. Jak zmieni się kwota dotacji na uczniów niepełnosprawnych? Jak obliczyć i zebrać do dotacji dane o realizowanych godzinach z orzeczeń? Jak zrealizowane godziny wpłyną na wysokość dotacji na uczniów niepełnosprawnych?
  4. Omówienie wag nowego rozporządzenia o podziale potrzeb oświatowych na 2025 rok - jakie zmiany w finansowaniu będą wprowadzone, jak zmieni się kwota dotacji na ucznia szkoły, jakie będą dotacje na uczniów niepełnosprawnych w szkołach? Model w Excelu pozwalający obliczyć kwoty dotacji na uczniów szkół w 2025 r. w oparciu o różne wagi z rozporządzenia (praktyczne warsztaty).
  5. Omówienie definicji i zasad obliczania wskaźnika zwiększającego dla szkół publicznych. Obliczanie na przykładzie wskaźnika zwiększającego – model w Excelu pozwalający obliczyć wskaźnik zwiększający w 2025 roku  (praktyczne warsztaty).
  6. Zmiany w Systemie Informacji Oświatowej - obowiązek bieżącego wypełniania SIO w związku z wyrównaniem kwoty potrzeb oświatowych dla samorządu po skończonym roku. Wpływ bieżących danych SIO na potrzeby oświatowe dla samorządu i dotacje.
  7. Zmiana terminu naliczenia potrzeb oświatowych a dotacje - skąd samorząd będzie mieć środki na dotacje w nowym systemie?
  8. Wskaźniki korygujące liczby uczniów do potrzeb oświatowych a ich wpływ na dotacje - czy mają zastosowanie do stawek dotacji?
  9. Wzrost kwoty potrzeb oświatowych o 0,9% w 2025 roku - skąd taki przepis, jak zastosować go w praktyce?
  10. Nowe warunki otrzymania dotacji. Co z placówkami rozpoczynającymi działalność po terminie naliczenia potrzeb oświatowych? Obowiązek ich dotowania czy dobrowolność? Skąd środki dla samorządu na dotacje dla nich?
  11. Aktualizacja i wyrównanie stawek dotacji. Jak obliczyć wyrównanie kwoty dotacji w miesiącu pierwszej aktualizacji – w związku z nowym systemem. Aktualizacja w trybie szczególnego przypadku. Obowiązywanie nowych zaktualizowanych stawek dotacji, a wyrównanie.
  12. Przykład wyrównania dotacji po aktualizacji. Warsztaty w arkuszu kalkulacyjnym.
  13. Wyjaśnienie pojęć: najbliższa jednostka samorządu terytorialnego, wydatki bieżące, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów.
  14. Co z ograniczeniem wahań kwoty dotacji po aktualizacji w 2025 roku?
  15. Od kiedy jest należna kwota dotacji wynikająca z danej wagi, np. z orzeczenia, z wagi na tzw. małą szkołę, wagi na oddział sportowy itd.? Od kiedy jest należna waga na orzeczenia według nowych przepisów (tj. według organizowanych godzin wsparcia)? Co z wyrównaniem w przypadku zmiany tej wagi w trakcie roku i ograniczeniem wahań kwoty dotacji?
  16. Pytania od Uczestników.

Trener

Daria Pietrzykowska

Przez 7 lat pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej. Na początku w Wydziale Analiz w Departamencie Ekonomicznym jako pracownik odpowiedzialny za kwestie planowania i wykonywania budżetu w układzie tradycyjnym i zadaniowym. Potem pracownik w Departamencie odpowiedzialnym za finansowanie zadań oświatowych, później jako Naczelnik Wydziału Statystyki odpowiedzialny za system informacji oświatowej. Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, w tym przepisów określających zasady dotowania szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat). Autor nowelizacji ustawy o systemie informacji oświatowej zmieniającej SIO na system dostępny przez przeglądarkę internetową.

Absolwentka Metod Ilościowych w Ekonomii i Systemów Informacyjnych w Szkole Głównej Handlowej oraz absolwentka Administracji na Politechnice Warszawskiej. Wykształcenie w obszarze analiz (dodatkowo potwierdzone uzyskanym Certyfikatem Analityka Statystycznego SAS), bardzo dobra znajomość teorii ekonomii oraz statystyki i zagadnień modelowania ekonometrycznego w połączeniu ze znajomością specyfiki prawa oświatowego i finansowania zadań oświatowych jest dla Państwa gwarancją otrzymania wsparcia na najwyższym poziomie.

„Przez wiele lat pracy kwestie zarządzania finansami oświaty stały się moją pasją, którą teraz chcę dzielić z Państwem, oferując Państwu swoje usługi.”