- /
- Szkolenia online
- /
- Szkolenia dla administracji publicznej
- /
- Naliczenie dotacji dla szkół w 2025 roku – potrzeby oświatowe i wskaźnik zwiększający.
Naliczenie dotacji dla szkół w 2025 roku – potrzeby oświatowe i wskaźnik zwiększający.
Wybierz edycję
09:00 - 14:00
Daria Pietrzykowska
14-dniowa gwarancja satysfakcji lub zwrot pieniędzy
Co otrzymasz?
Certyfikat- Wersja elektroniczna
Udział w wydarzeniu na żywo
Materiały szkoleniowe
Oprawiony Certyfikat
+ 99.00 zł
Nasze recenzje i certyfikaty
(4.9)
(5.0)
RIS: 2.06/00049/2023
ISO: 9001:2015
Celem szkolenia jest przygotowanie pracowników samorządowych do prawidłowego naliczenia dotacji dla szkół w 2025 roku zgodnie z nowymi przepisami.
Uczestnicy zdobędą praktyczne umiejętności w zakresie obliczania wskaźnika zwiększającego (WZ) oraz określania potrzeb oświatowych na podstawie nowego rozporządzenia. W trakcie warsztatów nauczą się także aktualizować i wyrównywać kwoty dotacji, a także analizować wpływ zmian w finansowaniu uczniów niepełnosprawnych oraz nowych wymogów dotyczących Systemu Informacji Oświatowej (SIO).
Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu:
Uczestnicząc w szkoleniu:
- Nauczysz się naliczać dotacje według nowych zasad obowiązujących od 2025 roku.
- Otrzymasz dostęp do modelu w Excelu, który ułatwi obliczenia wskaźnika zwiększającego i potrzeb oświatowych.
- Poznasz zmiany w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych oraz ich wpływ na wysokość dotacji.
- Nauczysz się zbierać i przetwarzać dane do wyliczeń dotacyjnych, uwzględniając m.in. godziny wsparcia z orzeczeń.
- Dowiesz się, jak nowy system finansowania oświaty wpłynie na dotacje i środki samorządu.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie jest skierowane do pracowników jednostek samorządu terytorialnego, w tym:
- Skarbników,
- Pracowników Wydziałów Oświaty,
- Pracowników działów Budżetu,
- Osób zajmujących się naliczaniem, przekazywaniem i rozliczaniem dotacji dla szkół niesamorządowych.
Wybierając nasz kurs online, zyskujesz:
- Bezpośredni kontakt z prowadzącym;
- Możliwość dyskusji i zadawania pytań na bieżąco;
- Komplet materiałów szkoleniowych w cenie;
- Certyfikat od Instytucji Szkoleniowej po zakończeniu nauczania, będący potwierdzeniem zdobytych umiejętności i wiedzy.
Program szkolenia:
- Nowy system finansowania oświaty - potrzeby oświatowe a subwencja oświatowa. Co nowy system zmieni w dotacjach?
- Omówienie zmian w rozdziale III ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (dotacjach). Wprowadzenie do dotacji dla szkół - ogólne przepisy dotyczące dotacji.
- Zmiany w finansowaniu orzeczeń - finansowanie godzin realizowanych z IPETów. Jak zmieni się kwota dotacji na uczniów niepełnosprawnych? Jak obliczyć i zebrać do dotacji dane o realizowanych godzinach z orzeczeń? Jak zrealizowane godziny wpłyną na wysokość dotacji na uczniów niepełnosprawnych?
- Omówienie wag nowego rozporządzenia o podziale potrzeb oświatowych na 2025 rok - jakie zmiany w finansowaniu będą wprowadzone, jak zmieni się kwota dotacji na ucznia szkoły, jakie będą dotacje na uczniów niepełnosprawnych w szkołach? Model w Excelu pozwalający obliczyć kwoty dotacji na uczniów szkół w 2025 r. w oparciu o różne wagi z rozporządzenia (praktyczne warsztaty).
- Omówienie definicji i zasad obliczania wskaźnika zwiększającego dla szkół publicznych. Obliczanie na przykładzie wskaźnika zwiększającego – model w Excelu pozwalający obliczyć wskaźnik zwiększający w 2025 roku (praktyczne warsztaty).
- Zmiany w Systemie Informacji Oświatowej - obowiązek bieżącego wypełniania SIO w związku z wyrównaniem kwoty potrzeb oświatowych dla samorządu po skończonym roku. Wpływ bieżących danych SIO na potrzeby oświatowe dla samorządu i dotacje.
- Zmiana terminu naliczenia potrzeb oświatowych a dotacje - skąd samorząd będzie mieć środki na dotacje w nowym systemie?
- Wskaźniki korygujące liczby uczniów do potrzeb oświatowych a ich wpływ na dotacje - czy mają zastosowanie do stawek dotacji?
- Wzrost kwoty potrzeb oświatowych o 0,9% w 2025 roku - skąd taki przepis, jak zastosować go w praktyce?
- Nowe warunki otrzymania dotacji. Co z placówkami rozpoczynającymi działalność po terminie naliczenia potrzeb oświatowych? Obowiązek ich dotowania czy dobrowolność? Skąd środki dla samorządu na dotacje dla nich?
- Aktualizacja i wyrównanie stawek dotacji. Jak obliczyć wyrównanie kwoty dotacji w miesiącu pierwszej aktualizacji – w związku z nowym systemem. Aktualizacja w trybie szczególnego przypadku. Obowiązywanie nowych zaktualizowanych stawek dotacji, a wyrównanie.
- Przykład wyrównania dotacji po aktualizacji. Warsztaty w arkuszu kalkulacyjnym.
- Wyjaśnienie pojęć: najbliższa jednostka samorządu terytorialnego, wydatki bieżące, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów.
- Co z ograniczeniem wahań kwoty dotacji po aktualizacji w 2025 roku?
- Od kiedy jest należna kwota dotacji wynikająca z danej wagi, np. z orzeczenia, z wagi na tzw. małą szkołę, wagi na oddział sportowy itd.? Od kiedy jest należna waga na orzeczenia według nowych przepisów (tj. według organizowanych godzin wsparcia)? Co z wyrównaniem w przypadku zmiany tej wagi w trakcie roku i ograniczeniem wahań kwoty dotacji?
- Pytania od Uczestników.
Trener
Daria Pietrzykowska
Przez 7 lat pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej. Na początku w Wydziale Analiz w Departamencie Ekonomicznym jako pracownik odpowiedzialny za kwestie planowania i wykonywania budżetu w układzie tradycyjnym i zadaniowym. Potem pracownik w Departamencie odpowiedzialnym za finansowanie zadań oświatowych, później jako Naczelnik Wydziału Statystyki odpowiedzialny za system informacji oświatowej. Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, w tym przepisów określających zasady dotowania szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat). Autor nowelizacji ustawy o systemie informacji oświatowej zmieniającej SIO na system dostępny przez przeglądarkę internetową.
Absolwentka Metod Ilościowych w Ekonomii i Systemów Informacyjnych w Szkole Głównej Handlowej oraz absolwentka Administracji na Politechnice Warszawskiej. Wykształcenie w obszarze analiz (dodatkowo potwierdzone uzyskanym Certyfikatem Analityka Statystycznego SAS), bardzo dobra znajomość teorii ekonomii oraz statystyki i zagadnień modelowania ekonometrycznego w połączeniu ze znajomością specyfiki prawa oświatowego i finansowania zadań oświatowych jest dla Państwa gwarancją otrzymania wsparcia na najwyższym poziomie.
„Przez wiele lat pracy kwestie zarządzania finansami oświaty stały się moją pasją, którą teraz chcę dzielić z Państwem, oferując Państwu swoje usługi.”