- /
- Szkolenia online
- /
- Szkolenia dla administracji publicznej
- /
- Podział potrzeb oświatowych na 2025 r. Nowy algorytm zastępujący subwencję oświatową.
Podział potrzeb oświatowych na 2025 r. Nowy algorytm zastępujący subwencję oświatową.
09:00 - 14:00
Grzegorz Pochopień
14-dniowa gwarancja satysfakcji lub zwrot pieniędzy
Co otrzymasz?
Certyfikat- Wersja elektroniczna
Udział w wydarzeniu na żywo
Materiały szkoleniowe
Oprawiony Certyfikat
+ 99.00 zł
Nasze recenzje i certyfikaty
(4.9)
(5.0)
RIS: 2.06/00049/2023
ISO: 9001:2015
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z nowymi zasadami podziału części oświatowej subwencji ogólnej, które zastąpią dotychczasowy system subwencji oświatowej.
Podczas szkolenia prowadzonego przez doświadczonego eksperta w dziedzinie finansowania oświaty, uczestnicy zdobędą kompleksową wiedzę na temat nowego systemu finansowania samorządów.
Program obejmuje zarówno teoretyczne omówienie nowych przepisów, jak i praktyczne warsztaty z wykorzystaniem narzędzi takich jak Excel do obliczania i planowania finansowego.
Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu:
Biorąc udział w naszym szkoleniu:
- Poznasz mechanizm podziału nowych "potrzeb oświatowych" zastępujących subwencję oświatową.
- Nauczysz się, jak stosować nowe algorytmy do obliczania podstawowej kwoty dotacji i potrzeb oświatowych.
- Zdobędziesz wiedzę, jak efektywnie zarządzać finansami oświatowymi w Twoim samorządzie.
- Zdobędziesz praktyczne umiejętności w zakresie wyliczania potrzeb oświatowych i dokonywania wyrównań.
- Dowiesz się, jak prawidłowe dane wpływają na wysokość potrzeb oświatowych i ostateczną kwotę dotacji.
- Poznasz wpływ zatrudnienia nauczycieli i ich awansu zawodowego na finansowanie oświaty.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie skierowane jest do pracowników jednostek samorządu terytorialnego: w tym Wójtów, Burmistrzów, Skarbników oraz pracowników Wydziałów Oświaty i Budżetu.
Wybierając nasz kurs online, zyskujesz:
- Bezpośredni kontakt z prowadzącym;
- Możliwość dyskusji i zadawania pytań na bieżąco;
- Komplet materiałów szkoleniowych w cenie;
- Certyfikat od Instytucji Szkoleniowej po zakończeniu nauczania, będący potwierdzeniem zdobytych umiejętności i wiedzy.
Program szkolenia:
- Subwencja oświatowa przechodzi do historii. Nowe zasady naliczania środków na oświatę.
- Ogólny skrót nowego systemu finansowania samorządów. Bez tego nie zrozumiemy nowego finansowania oświatowy.
- Aspekty prawne – nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i rozporządzenie w sprawie sposobu podziału łącznych potrzeb oświatowych.
- Zasady ustalania łącznych potrzeb oświatowych.
- Zasady podziału łącznych potrzeb oświatowych.
- Kto dostanie subwencję wg nowych zasad? Kto nie dostanie? Jak na to wpłynie podział potrzeb oświatowych?
- Wysokość finansowego standardu A na 2025 r.
- Uczniowie do lat pięciu w podziale potrzeb oświatowych, Nowe wagi.
- Wagi na pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu i zwiększenie wag w szkole podstawowej. Na co wystarczą?
- Gruntowna zmiana finansowania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego. Zależność finansowania od przypisanych uczniowi godzin wsparcia.
- Jaka liczba godzin wsparcia dla ucznia z orzeczeniem jest optymalna finansowo? Kiedy warto dodać godzinę uczniowi, a kiedy nawet dwie godziny?
- Nowy termin naliczania danych z SIO.
- Wskaźniki zwiększające i zmniejszające liczbę uczniów.
- Wskaźniki zwiększające liczbę orzeczeń.
- Weryfikacja danych do potrzeb oświatowych wg nowego terminarza.
- Ponowne przeliczenie potrzeb oświatowych po skończonym roku. Wpływ na finanse samorządu.
- Jak powinna wyglądać nowa metryczka?
- Wskaźnik Di – zależność wysokości subwencji od nauczycieli zatrudnionych przez samorząd. Jak etaty nauczycieli wpływają na wysokość subwencji oświatowej?
- Nowa rzeczywistość finansowa w zakresie zatrudniania nauczycieli dla samorządów nieotrzymujących subwencji?
- Świadoma polityka kadrowa samorządu – czy stopień awansu zawodowego nauczyciela kosztuje samorząd ? Wpływ awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu. Jak policzyć dokładnie o ile zmniejszy się subwencja przy zatrudnieniu nauczyciela początkującego , a o ile zwiększy się przy zatrudnieniu nauczyciela dyplomowanego?
- Godziny ponadwymiarowe i wakaty w arkuszu organizacji szkół a wysokość subwencji – problem dla samorządu?
- Dane wykazane w SIO a wysokość potrzeb oświatowych – prawidłowe wykazanie zadań w SIO a wysokość naliczonych potrzeb oświatowych. Na co należy szczególnie uważać po zmianach, aby nie stracić finansowania.
- Rezerwa subwencji wg nowych zasad.
- Przeznaczanie środków na kształcenie specjalne wg nowych zasad.
Trener
Grzegorz Pochopień
Przez 6 lat pracownik Ministerstwa Finansów, później przez 9 lat pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej. W Ministerstwie Edukacji Narodowej na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej.
Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, tzw. dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat).
Absolwent Matematyki Finansowej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Master of Business Administration na Uniwersytecie Warszawskim.
„Nieocenione doświadczenie w obszarze finansowania oświaty, wiedza z zakresu analiz oraz wieloletnia współpraca z samorządami, szkołami i instytucjami oświatowymi pozwoliły mi na zdobycie Państwa zaufania i szacunku oraz gwarantują, że tworzona dla Państwa oferta w zakresie doradztwa w obszarze oświaty jest najlepszą na rynku.”