- /
- Szkolenia online
- /
- Szkolenia dla administracji publicznej
- /
- Projekt planu finansowego na 2025 r. w nowym systemie finansowania samorządów. Jak optymalizować wydatki na oświatę?
Projekt planu finansowego na 2025 r. w nowym systemie finansowania samorządów. Jak optymalizować wydatki na oświatę?
Szkolenie archiwalne!
Chcielibyśmy Cię poinformować, że szkolenie, które przeglądasz, jest w archiwum. Jeśli jesteś zainteresowany dostępnymi terminami, sprawdź je poniżej.
W przypadku braku terminów lub gdy potrzebujesz dodatkowych informacji, zapraszamy do kontaktu z nami +48 510 810 990 lub skorzystania z przycisku "Zapytaj o szkolenie".
Nasze recenzje i certyfikaty
(4.9)
(5.0)
RIS: 2.06/00049/2023
ISO: 9001:2015
Celem szkolenia jest umożliwienie uczestnikom zdobycia umiejętności i wiedzy niezbędnej do opracowania skutecznych i zgodnych z przepisami planów finansowych na rok 2025 dla szkół i przedszkoli, z naciskiem na optymalizację wydatków i efektywne wykorzystanie dostępnych środków finansowych.
Podczas szkolenia zdobędziesz wiedzę na temat prawidłowego tworzenia projektów planów finansowych, które pozwolą na racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi oraz skuteczne wykorzystanie subwencji oświatowej i dotacji.
Program szkolenia obejmuje między innymi zasady gospodarowania środkami, klasyfikację budżetową, omówienie arkusza organizacji, a także metody optymalizacji finansów w kontekście zmieniających się przepisów i potrzeb edukacyjnych.
Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu:
- Zrozumiesz aktualne przepisy i zasady gospodarowania środkami publicznymi;
- Nauczysz się tworzyć efektywne plany finansowe, uwzględniające specyfikę działalności oświatowej i zmieniające się regulacje;
- Zdobędziesz wiedzę o mechanizmach naliczania subwencji oświatowej;
- Poznasz metody optymalizacji wydatków, w tym racjonalnego wykorzystania godzin ponadwymiarowych i zasobów kadrowych;
- Zrozumiesz związki pomiędzy prawidłowym raportowaniem danych a wysokością otrzymywanej subwencji.
Adresaci szkolenia:
- Pracownicy jednostek samorządu terytorialnego
- Dyrektorzy szkół i przedszkoli
- Kierownicy placówek samorządowych
- Osoby odpowiedzialne za finansowanie oświaty w jednostkach samorządowych
Wybierając nasz kurs online, zyskujesz:
- Bezpośredni kontakt z prowadzącym;
- Możliwość dyskusji i zadawania pytań na bieżąco;
- Komplet materiałów szkoleniowych w cenie;
- Certyfikat od Instytucji Szkoleniowej po zakończeniu nauczania, będący potwierdzeniem zdobytych umiejętności i wiedzy.
Program szkolenia:
- Nowe zasady finansowania samorządów od 2025 r.
- Likwidacja subwencji oświatowej. Likwidacja dotacji przedszkolnej.
- Subwencja wg nowych zasad dla jednych, brak subwencji dla drugich.
- Nowe informacje od Ministra Finansów do projektów uchwał budżetowych otrzymane do 15 października 2024 r.
- Podział potrzeb oświatowych. Główne założenia projektu na 2025 r.
- Przeznaczanie środków na kształcenie specjalne w nowym systemie finansowania.
- Środki na orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wg nowych zasad.
- Ponowne przeliczenie potrzeb oświatowych po skończonym 2025 r., w tym w zakresie orzeczeń.
- Zasady gospodarowania środkami publicznymi.
- Ustawa o finansach publicznych. Plan finansowy. Tworzenie projektu planu finansowego. Realizacja w ciągu roku.
- Klasyfikacja budżetowa.
- Możliwość dokonywania zmian w planie.
- Arkusz organizacji a wydatki szkoły a wysokość subwencji oświatowej – zależności: na jakie wydatki naliczone będą potrzeby oświatowe, jakie dane wpływają na ich wysokość, jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd w ramach subwencji.
- Wielkość oddziału kluczowym czynnikiem wpływającym na optymalizację finansów.
- Świadoma polityka kadrowa samorządu i dyrektorów szkół – czy stopień awansu zawodowego nauczyciela kosztuje samorząd? Wpływ awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu.
- Godziny ponadwymiarowe. Korzyści i ograniczenia. Wymiar finansowy godzin ponadwymiarowych z punktu widzenia dyrektora szkoły i jednostki samorządu terytorialnego. Umiejętne wykorzystanie godzin ponadwymiarowych przez dyrektora szkoły jako optymalizacja wydatków ponoszonych przez samorząd na oświatę.
- Kiedy godzina ponadwymiarowa jest dla jednostki samorządu terytorialnego realnie darmowa? Czy może to wiedzieć sam dyrektor szkoły? Kiedy godzina ponadwymiarowa stanowi realny wydatek samorządu i ile on wynosi? Przykłady i kalkulator.
- Świetlica szkolna – jak wykorzystać godziny ponadwymiarowe nauczycieli.
- Zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Zatrudnianie specjalistów.
- Nauczanie indywidualne i zindywidualizowana ścieżka kształcenia – finansowe wyzwanie dla samorządu.
- Wydatki i dochody na prowadzenie niektórych oddziałów: oddział przygotowawczy, oddział integracyjny, oddział sportowy, oddział dwujęzyczny itd.
- Dane wykazane w SIO a wysokość potrzeb oświatowych – prawidłowe wykazanie zadań w arkuszu SIO a wysokość otrzymanej subwencji. Na co należy szczególnie uważać, aby nie stracić finansowania w subwencji.
- Podział na grupy. Języki. WF. Informatyka.
Inne formy finansowania tego szkolenia:
Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS):
O dofinansowanie może wnioskować każdy pracodawca, zatrudniający co najmniej jednego pracownika. Jednoosobowe działalności gospodarcze, które nie zatrudniają żadnego pracownika, nie mogą ubiegać się o wsparcie.
Baza Usług Rozwojowych (BUR):
Baza Usług Rozwojowych to ogólnodostępna, darmowa baza oferująca usługi szkoleniowe i doradcze z europejskim dofinansowaniem. Dzięki Bazie możesz kontynuować edukację, zdobywać wiedzę, poszerzać kompetencje i kwalifikacje.
Trener
Grzegorz Pochopień
Przez 6 lat pracownik Ministerstwa Finansów, później przez 9 lat pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej. W Ministerstwie Edukacji Narodowej na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej.
Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, tzw. dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat).
Absolwent Matematyki Finansowej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Master of Business Administration na Uniwersytecie Warszawskim.
„Nieocenione doświadczenie w obszarze finansowania oświaty, wiedza z zakresu analiz oraz wieloletnia współpraca z samorządami, szkołami i instytucjami oświatowymi pozwoliły mi na zdobycie Państwa zaufania i szacunku oraz gwarantują, że tworzona dla Państwa oferta w zakresie doradztwa w obszarze oświaty jest najlepszą na rynku.”