Zostań specjalistą ds. postępowania administracyjnego!

Sprawdź kurs, który dla Ciebie przygotowaliśmy 👩‍💻

Dotacja na uczniów niepełnosprawnych – jak prawidłowo liczyć godziny wsparcia w nowym systemie, jak prawidłowo realizować orzeczenia oraz jak prawidłowo wydatkować dotację na kształcenie specjalne

Szkolenie archiwalne!

Chcielibyśmy Cię poinformować, że szkolenie, które przeglądasz, jest w archiwum. Jeśli jesteś zainteresowany dostępnymi terminami, sprawdź je poniżej.

W przypadku braku terminów lub gdy potrzebujesz dodatkowych informacji, zapraszamy do kontaktu z nami +48 510 810 990 lub skorzystania z przycisku "Zapytaj o szkolenie".

Nasze recenzje i certyfikaty

(4.9)

(5.0)

RIS: 2.06/00049/2023

ISO 9001:2015

ISO: 9001:2015

Szkolenie ma na celu zwiększenie kompetencji osób zarządzających i pracujących w placówkach oświatowych w zakresie prawidłowego naliczania godzin wsparcia, realizacji orzeczeń oraz wydatkowania środków z dotacji na kształcenie specjalne zgodnie z najnowszymi zmianami prawnymi, które weszły w życie od 2025 roku.

Uczestnicy będą mieli okazję rozwiązać praktyczne przykłady i nauczyć się efektywnego zarządzania finansami w zakresie kształcenia specjalnego.

Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu:

  1. Zrozumienie nowych zasad finansowania: uczestnicy nauczą się, jak nowy system nalicza dotacje w zależności od liczby godzin wsparcia dla ucznia niepełnosprawnego.
  2. Użycie kalkulatora do liczenia godzin: dostęp do narzędzi umożliwiających prawidłowe liczenie godzin wsparcia.
  3. Praktyczne warsztaty: możliwość bezpośredniego zastosowania zdobytej wiedzy podczas rozwiązywania realnych przypadków.
  4. Poznanie implikacji prawnych zapisów IPET: jak prawidłowe zapisy w Indywidualnych Programach Edukacyjno-Terapeutycznych wpływają na naliczanie i rozliczanie dotacji.
  5. Zarządzanie zmianami w liczbie uczniów: zrozumienie, jak planowana i bieżąca liczba uczniów wpływa na finansowanie i jak dostosowywać wydatki odpowiednio.
  6. Optymalizacja wydatków na kształcenie specjalne: jak efektywnie i zgodnie z przepisami wydatkować środki na niezbędne pomoce dydaktyczne oraz wynagrodzenia.
  7. Przygotowanie do kontroli: jak przygotować się do kontroli wykorzystania dotacji oraz uniknięcia błędów, które mogą prowadzić do konsekwencji prawnych i finansowych.

Adresaci szkolenia:

Szkolenie jest przeznaczone dla dyrektorów, księgowych oraz organów prowadzących szkoły i placówki niesamorządowe (niepubliczne i publiczne), które otrzymują dotacje oświatowe, a także dla pracowników samorządów, którzy zajmują się rozliczaniem tych dotacji.

Szkolenie będzie prowadzone przez eksperta z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu dotacjami oświatowymi, co gwarantuje dostęp do rzetelnej i aktualnej wiedzy z pierwszej ręki.

Program szkolenia:

  1. Aspekty prawne – ustawa o finansowaniu zadań oświatowych. 
    • Nowy system finansowania oświaty – potrzeby oświatowe naliczane według liczby godzin wsparcia. 
    • Co nowy system zmienił w dotacjach?
  2. Zapisy orzeczenia o kształceniu specjalnym i IPETów a wydatki ponoszone na kształcenie specjalne przez przedszkole/szkołę oraz naliczenie godzin wsparcia do dotacji. 
    • Jakie znaczenie mają prawidłowe zapisy w IPEtach dla prawidłowego naliczenia i rozliczenia dotacji?
  3. Zmiany w finansowaniu orzeczeń - finansowanie godzin realizowanych z IPETów. 
    • Jak zmieni się kwota dotacji na uczniów niepełnosprawnych? 
    • Jak utrzymać wysokie finansowanie uczniów niepełnosprawnych na obecnym poziomie? 
    • Jak prawidłowo zliczyć godziny wsparcia do dotacji, aby nie zwracać dotacji pobranej w nadmiernej wysokości (błędne zliczenie godzin)? 
    • Kalkulator w arkuszu kalkulacyjnym do zliczania godzin wsparcia – przykłady praktyczne. Kalkulator zostanie udostępniony Uczestnikom szkolenia.
  4. Zmiana liczby uczniów w ciągu roku a wydatki na kształcenie specjalne:
    • warunki otrzymania dotacji na bieżącą liczbę uczniów – dane w SIO wg stanu 15 maja (15 czerwca), 
    • planowana liczba uczniów a bieżąca liczba uczniów do dotacji – zależności.
  5. Finansowanie uczniów niepełnosprawnych a dane wykazane w Systemie Informacji Oświatowej.
    • Prawidłowy sposób wykazywania orzeczeń w SIO – godziny wsparcia wpisywane do SIO a wysokość dotacji. 
    • Prawidłowe uzupełnienie danych. 
    • Obowiązek bieżącego wypełniania SIO w związku z wyrównaniem kwoty potrzeb oświatowych dla samorządu po skończonym roku. 
    • Przykłady praktyczne wypełnienia SIO na rzeczywistej aplikacji w zakładce orzeczenia. 
    • Jakie różnice występują przy wykazywaniu godzin wsparcia w SIO a zliczaniem ich do dotacji?
  6. Metody wykazywania wydatków na kształcenie specjalne – podejście praktyczne.
    • Co można sfinansować w ramach środków na kształcenie specjalne?
    • Jakie pomoce dydaktyczne można kupić z tych środków?
    • Jak wykazywać koszty wspólne?
    • Jakim algorytmem wykazywać wynagrodzenia nauczycieli specjalistów?
    • Wykazywanie wynagrodzeń innych nauczycieli i obsługi/administracji, wydatki bieżące a wydatki majątkowe, doskonalenie nauczycieli.
  7. Metody wykazywania kosztów wspólnych na uczniów niepełnosprawnych w przedszkolach – wydatki niezbędne na kształcenie uczniów niepełnosprawnych. Praktyczne warsztaty.
  8. Metody wykazywania kosztów wspólnych na uczniów niepełnosprawnych w szkołach –  wzór zawarty w art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Praktyczne warsztaty.
  9. Limity na wynagrodzenia nauczycieli, które można pokryć z dotacji. Jakie są limity brutto, limit całoroczny, a co z pochodnymi od wynagrodzeń.
  10. Na jakie zapisy w statucie przedszkola/szkoły zwrócić uwagę pod kątem prawidłowego wydatkowania dotacji na kształcenie specjalne.
  11. Regulamin wynagradzania pracowników a premie dla nauczycieli finansowane z dotacji. Przykład regulaminu w zakresie dodatków na kształcenie specjalne.
  12. Prawidłowa realizacja orzeczeń na podstawie przepisów prawa – minimalne wymagania, które musi spełnić przedszkole/szkoła.
  13. Prawidłowy sposób zatrudnienia nauczycieli do realizacji kształcenia specjalnego – kwalifikacje wymagane zgodnie z przepisami prawa oraz forma zatrudnienia (umowa o pracę, umowa zlecenie i faktura – kiedy są dopuszczalne).
  14. Kontrola wykorzystania dotacji przez jednostkę samorządu terytorialnego – konsekwencje błędnego rozliczenia dotacji.
  15. Zwrot dotacji niewykorzystanej, wydatkowanej niezgodnie z przeznaczeniem oraz pobranej nienależnie lub w nadmiernej wysokości – konsekwencje prawne, sposób naliczania ustawowych odsetek.

Trener

Daria Pietrzykowska:

Przez 7 lat pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej. Na początku w Wydziale Analiz w Departamencie Ekonomicznym jako pracownik odpowiedzialny za kwestie planowania i wykonywania budżetu w układzie tradycyjnym i zadaniowym. Potem pracownik w Departamencie odpowiedzialnym za finansowanie zadań oświatowych, później jako Naczelnik Wydziału Statystyki odpowiedzialny za system informacji oświatowej. Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, w tym przepisów określających zasady dotowania szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat). Autor nowelizacji ustawy o systemie informacji oświatowej zmieniającej SIO na system dostępny przez przeglądarkę internetową.

Absolwentka Metod Ilościowych w Ekonomii i Systemów Informacyjnych w Szkole Głównej Handlowej oraz absolwentka Administracji na Politechnice Warszawskiej. Wykształcenie w obszarze analiz (dodatkowo potwierdzone uzyskanym Certyfikatem Analityka Statystycznego SAS), bardzo dobra znajomość teorii ekonomii oraz statystyki i zagadnień modelowania ekonometrycznego w połączeniu ze znajomością specyfiki prawa oświatowego i finansowania zadań oświatowych jest dla Państwa gwarancją otrzymania wsparcia na najwyższym poziomie.


Grzegorz Pochopień:

Przez 6 lat pracownik Ministerstwa Finansów, później przez 9 lat pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej. W Ministerstwie Edukacji Narodowej na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej.

Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, tzw. dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat).

Absolwent Matematyki Finansowej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Master of Business Administration na Uniwersytecie Warszawskim.