- /
- Szkolenia online
- /
- Szkolenia dla Oświaty
- /
- Dotacja na uczniów niepełnosprawnych – jak prawidłowo liczyć godziny wsparcia w nowym systemie, jak prawidłowo realizować orzeczenia oraz jak prawidłowo wydatkować dotację na kształcenie specjalne
Dotacja na uczniów niepełnosprawnych – jak prawidłowo liczyć godziny wsparcia w nowym systemie, jak prawidłowo realizować orzeczenia oraz jak prawidłowo wydatkować dotację na kształcenie specjalne
Szkolenie archiwalne!
Chcielibyśmy Cię poinformować, że szkolenie, które przeglądasz, jest w archiwum. Jeśli jesteś zainteresowany dostępnymi terminami, sprawdź je poniżej.
W przypadku braku terminów lub gdy potrzebujesz dodatkowych informacji, zapraszamy do kontaktu z nami +48 510 810 990 lub skorzystania z przycisku "Zapytaj o szkolenie".
Nasze recenzje i certyfikaty
(4.9)
(5.0)
RIS: 2.06/00049/2023
ISO: 9001:2015
Szkolenie ma na celu zwiększenie kompetencji osób zarządzających i pracujących w placówkach oświatowych w zakresie prawidłowego naliczania godzin wsparcia, realizacji orzeczeń oraz wydatkowania środków z dotacji na kształcenie specjalne zgodnie z najnowszymi zmianami prawnymi, które weszły w życie od 2025 roku.
Uczestnicy będą mieli okazję rozwiązać praktyczne przykłady i nauczyć się efektywnego zarządzania finansami w zakresie kształcenia specjalnego.
Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu:
- Zrozumienie nowych zasad finansowania: uczestnicy nauczą się, jak nowy system nalicza dotacje w zależności od liczby godzin wsparcia dla ucznia niepełnosprawnego.
- Użycie kalkulatora do liczenia godzin: dostęp do narzędzi umożliwiających prawidłowe liczenie godzin wsparcia.
- Praktyczne warsztaty: możliwość bezpośredniego zastosowania zdobytej wiedzy podczas rozwiązywania realnych przypadków.
- Poznanie implikacji prawnych zapisów IPET: jak prawidłowe zapisy w Indywidualnych Programach Edukacyjno-Terapeutycznych wpływają na naliczanie i rozliczanie dotacji.
- Zarządzanie zmianami w liczbie uczniów: zrozumienie, jak planowana i bieżąca liczba uczniów wpływa na finansowanie i jak dostosowywać wydatki odpowiednio.
- Optymalizacja wydatków na kształcenie specjalne: jak efektywnie i zgodnie z przepisami wydatkować środki na niezbędne pomoce dydaktyczne oraz wynagrodzenia.
- Przygotowanie do kontroli: jak przygotować się do kontroli wykorzystania dotacji oraz uniknięcia błędów, które mogą prowadzić do konsekwencji prawnych i finansowych.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie jest przeznaczone dla dyrektorów, księgowych oraz organów prowadzących szkoły i placówki niesamorządowe (niepubliczne i publiczne), które otrzymują dotacje oświatowe, a także dla pracowników samorządów, którzy zajmują się rozliczaniem tych dotacji.
Szkolenie będzie prowadzone przez eksperta z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu dotacjami oświatowymi, co gwarantuje dostęp do rzetelnej i aktualnej wiedzy z pierwszej ręki.
Program szkolenia:
- Aspekty prawne – ustawa o finansowaniu zadań oświatowych.
- Nowy system finansowania oświaty – potrzeby oświatowe naliczane według liczby godzin wsparcia.
- Co nowy system zmienił w dotacjach?
- Zapisy orzeczenia o kształceniu specjalnym i IPETów a wydatki ponoszone na kształcenie specjalne przez przedszkole/szkołę oraz naliczenie godzin wsparcia do dotacji.
- Jakie znaczenie mają prawidłowe zapisy w IPEtach dla prawidłowego naliczenia i rozliczenia dotacji?
- Zmiany w finansowaniu orzeczeń - finansowanie godzin realizowanych z IPETów.
- Jak zmieni się kwota dotacji na uczniów niepełnosprawnych?
- Jak utrzymać wysokie finansowanie uczniów niepełnosprawnych na obecnym poziomie?
- Jak prawidłowo zliczyć godziny wsparcia do dotacji, aby nie zwracać dotacji pobranej w nadmiernej wysokości (błędne zliczenie godzin)?
- Kalkulator w arkuszu kalkulacyjnym do zliczania godzin wsparcia – przykłady praktyczne. Kalkulator zostanie udostępniony Uczestnikom szkolenia.
- Zmiana liczby uczniów w ciągu roku a wydatki na kształcenie specjalne:
- warunki otrzymania dotacji na bieżącą liczbę uczniów – dane w SIO wg stanu 15 maja (15 czerwca),
- planowana liczba uczniów a bieżąca liczba uczniów do dotacji – zależności.
- Finansowanie uczniów niepełnosprawnych a dane wykazane w Systemie Informacji Oświatowej.
- Prawidłowy sposób wykazywania orzeczeń w SIO – godziny wsparcia wpisywane do SIO a wysokość dotacji.
- Prawidłowe uzupełnienie danych.
- Obowiązek bieżącego wypełniania SIO w związku z wyrównaniem kwoty potrzeb oświatowych dla samorządu po skończonym roku.
- Przykłady praktyczne wypełnienia SIO na rzeczywistej aplikacji w zakładce orzeczenia.
- Jakie różnice występują przy wykazywaniu godzin wsparcia w SIO a zliczaniem ich do dotacji?
- Metody wykazywania wydatków na kształcenie specjalne – podejście praktyczne.
- Co można sfinansować w ramach środków na kształcenie specjalne?
- Jakie pomoce dydaktyczne można kupić z tych środków?
- Jak wykazywać koszty wspólne?
- Jakim algorytmem wykazywać wynagrodzenia nauczycieli specjalistów?
- Wykazywanie wynagrodzeń innych nauczycieli i obsługi/administracji, wydatki bieżące a wydatki majątkowe, doskonalenie nauczycieli.
- Metody wykazywania kosztów wspólnych na uczniów niepełnosprawnych w przedszkolach – wydatki niezbędne na kształcenie uczniów niepełnosprawnych. Praktyczne warsztaty.
- Metody wykazywania kosztów wspólnych na uczniów niepełnosprawnych w szkołach – wzór zawarty w art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Praktyczne warsztaty.
- Limity na wynagrodzenia nauczycieli, które można pokryć z dotacji. Jakie są limity brutto, limit całoroczny, a co z pochodnymi od wynagrodzeń.
- Na jakie zapisy w statucie przedszkola/szkoły zwrócić uwagę pod kątem prawidłowego wydatkowania dotacji na kształcenie specjalne.
- Regulamin wynagradzania pracowników a premie dla nauczycieli finansowane z dotacji. Przykład regulaminu w zakresie dodatków na kształcenie specjalne.
- Prawidłowa realizacja orzeczeń na podstawie przepisów prawa – minimalne wymagania, które musi spełnić przedszkole/szkoła.
- Prawidłowy sposób zatrudnienia nauczycieli do realizacji kształcenia specjalnego – kwalifikacje wymagane zgodnie z przepisami prawa oraz forma zatrudnienia (umowa o pracę, umowa zlecenie i faktura – kiedy są dopuszczalne).
- Kontrola wykorzystania dotacji przez jednostkę samorządu terytorialnego – konsekwencje błędnego rozliczenia dotacji.
- Zwrot dotacji niewykorzystanej, wydatkowanej niezgodnie z przeznaczeniem oraz pobranej nienależnie lub w nadmiernej wysokości – konsekwencje prawne, sposób naliczania ustawowych odsetek.
Trener
Daria Pietrzykowska:
Przez 7 lat pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej. Na początku w Wydziale Analiz w Departamencie Ekonomicznym jako pracownik odpowiedzialny za kwestie planowania i wykonywania budżetu w układzie tradycyjnym i zadaniowym. Potem pracownik w Departamencie odpowiedzialnym za finansowanie zadań oświatowych, później jako Naczelnik Wydziału Statystyki odpowiedzialny za system informacji oświatowej. Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, w tym przepisów określających zasady dotowania szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat). Autor nowelizacji ustawy o systemie informacji oświatowej zmieniającej SIO na system dostępny przez przeglądarkę internetową.
Absolwentka Metod Ilościowych w Ekonomii i Systemów Informacyjnych w Szkole Głównej Handlowej oraz absolwentka Administracji na Politechnice Warszawskiej. Wykształcenie w obszarze analiz (dodatkowo potwierdzone uzyskanym Certyfikatem Analityka Statystycznego SAS), bardzo dobra znajomość teorii ekonomii oraz statystyki i zagadnień modelowania ekonometrycznego w połączeniu ze znajomością specyfiki prawa oświatowego i finansowania zadań oświatowych jest dla Państwa gwarancją otrzymania wsparcia na najwyższym poziomie.
Grzegorz Pochopień:
Przez 6 lat pracownik Ministerstwa Finansów, później przez 9 lat pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej. W Ministerstwie Edukacji Narodowej na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej.
Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, tzw. dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat).
Absolwent Matematyki Finansowej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Master of Business Administration na Uniwersytecie Warszawskim.