- /
- Szkolenia online
- /
- Szkolenia dla Oświaty
- /
- Subwencja oświatowa – wszystko, co samorząd powinien wiedzieć, aby lepiej planować i optymalizować wydatki na oświatę
Subwencja oświatowa – wszystko, co samorząd powinien wiedzieć, aby lepiej planować i optymalizować wydatki na oświatę
Szkolenie archiwalne!
Chcielibyśmy Cię poinformować, że szkolenie, które przeglądasz, jest w archiwum. Jeśli jesteś zainteresowany dostępnymi terminami, sprawdź je poniżej.
W przypadku braku terminów lub gdy potrzebujesz dodatkowych informacji, zapraszamy do kontaktu z nami +48 510 810 990 lub skorzystania z przycisku "Zapytaj o szkolenie".
Nasze recenzje i certyfikaty
(4.9)
(5.0)
RIS: 2.06/00049/2023
ISO: 9001:2015
Szkolenie z subwencji oświatowej, czyli jak planować i optymalizować wydatki na oświatę
Celem szkolenia jest zapewnienie uczestnikom wiedzy o zasadach podziału części oświatowej subwencji ogólnej, metodach szacowania subwencji końcowej na podstawie wstępnej oraz technikach wieloletniego planowania dochodów subwencyjnych. Podczas szkolenia, prowadzonego przez eksperta z MEN, uczestnicy nauczą się, jak interpretować i wykorzystać dane finansowe i demograficzne do optymalizacji wydatków na oświatę.
Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu:
- Zrozumienie aspektów prawnych dotyczących subwencji oświatowej i sposobu jej podziału.
- Nauka interpretacji wskaźników i wag używanych w algorytmach obliczania subwencji, co pozwala na lepsze planowanie budżetu oświatowego.
- Umiejętność czytania i wykorzystywania metryczki subwencji oświatowej do efektywnego zarządzania finansami samorządu.
- Zdolność do świadomego prowadzenia polityki kadrowej w kontekście finansowym, uwzględniająca wpływ awansów zawodowych nauczycieli na wysokość subwencji.
- Nauka planowania wieloletnich dochodów subwencyjnych i szacowania subwencji końcowej, co jest kluczowe dla stabilności finansowej samorządu.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie jest skierowane do pracowników jednostek samorządu terytorialnego:
- Wójtów,
- Burmistrzów,
- Skarbników,
- Wydziałów Oświaty,
- Budżetu.
Program szkolenia:
- Aspekty prawne – ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i rozporządzenie w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego.
- Zasady podziału subwencji ogólnej.
- Standard finansowy A i wagi/wskaźniki w algorytmie. Jak interpretować wagi?
- Metryczka subwencji oświatowej – jak czytać i rozumieć metryczkę, jakie informacje są w niej zawarte i jak je wykorzystać w działalności samorządu?
- Wskaźnik Di – zależność wysokości subwencji od nauczycieli zatrudnionych przez samorząd. Jak etaty nauczycieli wpływają na wysokość subwencji oświatowej?
- Świadoma polityka kadrowa samorządu – czy stopień awansu zawodowego nauczyciela kosztuje samorząd ? Wpływ awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu. Jak policzyć dokładnie o ile zmniejszy się subwencja oświatowa przy zatrudnieniu stażysty , a o ile zwiększy się przy zatrudnieniu nauczyciela dyplomowanego.
- Godziny ponadwymiarowe i wakaty w arkuszu organizacji szkół a wysokość subwencji – problem dla samorządu?
- Wydatki szkoły a wysokość subwencji – na jakie wydatki szkoła otrzymuje subwencję oświatową? W przypadku jakich wydatków finansowanie w subwencji jest pozorne, a w przypadku jakich wystarczające?
- Dane wykazane w SIO a wysokość subwencji – prawidłowe wykazanie zadań w arkuszu SIO a wysokość otrzymanej subwencji . Na co należy szczególnie uważać, aby nie stracić finansowania w subwencji oświatowej.
- Rezerwa subwencji oświatowej – komu przysługuje i jak ją uzyskać?
- Szacowanie subwencji ostatecznej na podstawie subwencji wstępnej.
- Planowanie wieloletnie dochodów subwencyjnych.
Trener
Grzegorz Pochopień
Przez 6 lat pracownik Ministerstwa Finansów, później przez 9 lat pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej. W Ministerstwie Edukacji Narodowej na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej.
Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, tzw. dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat).
Absolwent Matematyki Finansowej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Master of Business Administration na Uniwersytecie Warszawskim.
„Nieocenione doświadczenie w obszarze finansowania oświaty, wiedza z zakresu analiz oraz wieloletnia współpraca z samorządami, szkołami i instytucjami oświatowymi pozwoliły mi na zdobycie Państwa zaufania i szacunku oraz gwarantują, że tworzona dla Państwa oferta w zakresie doradztwa w obszarze oświaty jest najlepszą na rynku.”