Kursy kancelaryjno-archiwalne I i II stopnia! Nowe terminy na 2025 rok!

3-dniowe i 4-dniowe, również w formule weekendowej!

Wprowadzanie danych do SIO – nowy rok szkolny oraz zmiany w aplikacji i w finansowaniu oświaty (nowy sposób finansowania orzeczeń, „nowa” subwencja oświatowa, nowy terminarz)

Wybierz edycję

Data
04.11.2024
Godzina

09:00 - 14:00

Cena
454 zł (netto)
Pobierz program PDF z kartą zgłoszeniową

14-dniowa gwarancja satysfakcji lub zwrot pieniędzy

Rabat dla grup

Rabat 5% przy zgłoszeniu 2 uczestników

Rabat 10% przy zgłoszeniu 3 uczestników

Co otrzymasz?

Certyfikat- Wersja elektroniczna

Udział w wydarzeniu na żywo

Materiały szkoleniowe

Dostęp do platformy szkoleniowej

Oprawiony Certyfikat

+ 99.00 zł

Nasze recenzje i certyfikaty

(4.9)

(5.0)

RIS: 2.06/00049/2023

ISO 9001:2015

ISO: 9001:2015

Szkolenie skupia się na prezentacji zmian wprowadzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, które zaczęły obowiązywać od września 2024 roku, oraz na omówieniu planowanych kluczowych modyfikacji w sposobie finansowania edukacji, zwłaszcza w kontekście wprowadzenia systemu SIO na rok 2025. Uczestnicy zostaną zapoznani z nowym mechanizmem finansowania orzeczeń, procesem naliczania "nowej" subwencji, czyli tzw. potrzeb oświatowych, oraz z miesięcznymi korektami subwencji opartymi o dane z poprzedniego roku.

W ramach szkolenia szczegółowo omówimy:

  1. Zmiany w finansowaniu orzeczeń, w tym wprowadzenie nowych przepisów dotyczących finansowania na podstawie godzin realizowanych z IPET-ów, co wymaga precyzyjnego raportowania przez dyrektorów placówek.
  2. Zmiany w naliczaniu "nowej" subwencji w SIO, w tym aktualizację terminów naliczania i weryfikacji danych, co bezpośrednio wpłynie na wysokość subwencji dla samorządów.
  3. Weryfikacja danych w SIO przez MEN po zakończeniu roku szkolnego, co ma na celu dostosowanie naliczonej subwencji do rzeczywistej liczby uczniów.

Program szkolenia obejmie również praktyczne aspekty obsługi nowego systemu SIO:

  1. Automatyczne przypisywanie uczniów do odpowiednich oddziałów.
  2. Wprowadzanie i zarządzanie orzeczeniami uczniów, w tym postępowanie w przypadku częściowej realizacji orzeczeń.
  3. Aktualizacje umów nauczycieli oraz inne dane subwencyjne, co ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego naliczania subwencji.

Szkolenie ma charakter praktyczny i odbywać się będzie za pomocą rzeczywistej aplikacji SIO, co pozwoli uczestnikom na naukę przez bezpośrednie wykonywanie czynności w systemie. Prowadzący, korzystając z aplikacji, pokaże, jak krok po kroku poprawnie wprowadzać i zarządzać danymi w SIO. Ponadto, omówione zostaną merytoryczne aspekty danych wprowadzanych do systemu, aby zapewnić ich zgodność z wytycznymi MEN i prawidłowe naliczenie subwencji oświatowej.

Dzięki temu szkoleniu uczestnicy będą mogli nie tylko zrozumieć nowe regulacje, ale także nauczyć się, jak efektywnie zarządzać danymi w SIO, co jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniego finansowania oświaty w ich samorządach. W przypadku błędów w danych, które mogłyby prowadzić do nieprawidłowości w subwencjach, uczestnicy dowiedzą się, jak je korygować, aby uniknąć konieczności zwrotu nienależnie otrzymanych środków.

Adresaci szkolenia z wprowadzania danych do SIO:

Szkolenie jest przeznaczone dla: 

  • pracowników szkół i placówek
  • dyrektorów wprowadzających dane do systemu
  • pracowników samorządu, którzy muszą kontrolować czy dane, które przekazała szkoła są prawidłowe
  • pracowników samorządu, którzy potwierdzają prawdziwość danych subwencyjnych.

Wybierając nasz kurs online, zyskujesz:

  • Bezpośredni kontakt z prowadzącym;
  • Możliwość dyskusji i zadawania pytań na bieżąco;
  • Komplet materiałów szkoleniowych w cenie;
  • Certyfikat od Instytucji Szkoleniowej po zakończeniu nauczania, będący potwierdzeniem zdobytych umiejętności i wiedzy.

Program szkolenia:

  1. Aspekty prawne – ustawa o systemie informacji oświatowej.
  2. Udzielenie upoważnienia do dostępu do bazy danych SIO. Prezentacja na aplikacji nowego SIO, jak złożyć wniosek i uzyskać dostęp do bazy danych SIO. Ochrona danych osobowych. Dane osobowe w SIO a RODO.
  3. Terminy przekazywania danych do SIO. Terminy przekazywania danych do SIO w kontekście naliczenia subwencji. Nowe terminy do subwencji na 2025 rok.
  4. Ustawowe obowiązki dyrektora szkoły w związku z uczniem niezweryfikowanym z rejestrem PESEL (współpraca z urzędem stanu cywilnego). Realizacja tego obowiązku w aplikacji SIO, a także poprawność przygotowanej dokumentacji.
  5. Prezentacja na aplikacji nowego SIO, jak wprowadzać dane do systemu przez przedszkole, szkołę i placówkę w każdym z modułów: Podmiot, Uczeń, Nauczyciel, Dane zbiorcze.
  6. Wprowadzanie danych do nowego SIO w kontekście naliczenia części oświatowej subwencji ogólnej dla samorządu. Aspekty merytoryczne dotyczące wprowadzania danych do nowego SIO – prezentacja na aplikacji.
  7. Poprawne przypisanie uczniów do oddziałów podstawowych i dodatkowych – wskazanie kiedy uczeń powinien być w dwóch oddziałach. Automatyczna data zakończenia (nowość od września 2024 r.).
  8. Prawidłowy sposób rejestrowania orzeczeń i opinii (współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną). Realizacja tego obowiązku w aplikacji SIO. Weryfikacja orzeczenia z poradnią a naliczenie subwencji oświatowej na to orzeczenie. Okres obowiązywania orzeczenia w aplikacji SIO – data początku i końca realizacji orzeczenia. Zachowanie w przypadku niepełnej realizacji orzeczeń oraz zachowanie w przypadku braku realizacji zaleceń (nowość). Wykazywanie godzin zaleceń realizowanych w ramach orzeczenia – nowy sposób finansowania orzeczeń od 2025 roku na godziny realizowanych zaleceń z IPET-ów.
  9. Poprawne wprowadzenie pozostałych danych subwencyjnych, dotyczących ucznia (nauczanie domowe, nauczanie indywidualne, bezpłatna nauka języka polskiego itd.). Automatyczna data zakończenia (nowość od września 2024 r.).
  10. Poprawne wprowadzenie umów nauczycieli do subwencji oświatowej (rodzaj umowy, tygodniowy wymiar zajęć, nieobecności subwencyjne, awans zawodowy). Różnica danych w SIO z arkuszem organizacji. Zmiany we wprowadzaniu obowiązków (nowość od września 2024 r.).
  11. Prezentacja operacji grupowych usprawniających pracę w nowym SIO: filtry, grupowe operacje w module Uczeń i Nauczyciel. Możliwości importu danych z dzienników elektronicznych do SIO.
  12. Potwierdzanie prawdziwości danych w nowym SIO do naliczenia subwencji oświatowej: omówienie zestawienia zawierającego dane z nowego SIO do naliczenia subwencji oświatowej, omówienie procedury potwierdzenia prawdziwości zestawiania subwencyjnego – rola dyrektora w potwierdzaniu danych subwencyjnych ze szkół i terminy ustawowe, jak i do kiedy można poprawić błąd w nowym SIO w kontekście ustawowych terminów naliczenia subwencji na danych z nowego SIO. Okres możliwych korekt danych SIO i brak możliwości takich korekt po określonej dacie. Konsekwencje niewprowadzenia danych oraz wprowadzenia ich niezgodnie ze stanem faktycznym (zwrot nienależnie pobranej subwencji, 5-letni okres kontroli).
    Omówienie nowego systemu finansowania oświaty z udziałem aplikacji SIO, w tym nowy terminarz naliczenia subwencji.
  13. Raporty w strefie dla zalogowanych. Weryfikacja poprawności danych subwencyjnych z punktu widzenia dyrektora – omówienie raportu subwencyjnego, liczba uczniów i ich charakterystyki (wagi do subwencji), liczba etatów nauczycieli – na podstawie, których danych wprowadzonych do SIO są generowane raporty subwencyjne i naliczana subwencja oświatowa.
    Omówienie nowego systemu finansowania oświaty z udziałem aplikacji SIO, w tym nowy terminarz naliczenia subwencji.
  14. Weryfikacja obowiązku szkolnego w SIO.
  15. Praca z instrukcjami do nowego SIO – jak sprawnie i szybko znaleźć odpowiedź na pojawiające się pytania, dotyczące technicznych i merytorycznych aspektów wprowadzania danych.
  16. Omówienie najczęstszych błędów popełnianych przy wprowadzeniu danych do subwencji – podejście praktyczne.

Inne formy finansowania tego szkolenia:

Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS):

O dofinansowanie może wnioskować każdy pracodawca, zatrudniający co najmniej jednego pracownika. Jednoosobowe działalności gospodarcze, które nie zatrudniają żadnego pracownika, nie mogą ubiegać się o wsparcie.

Baza Usług Rozwojowych (BUR):

Baza Usług Rozwojowych to ogólnodostępna, darmowa baza oferująca usługi szkoleniowe i doradcze z europejskim dofinansowaniem. Dzięki Bazie możesz kontynuować edukację, zdobywać wiedzę, poszerzać kompetencje i kwalifikacje. 

Trener

Daria Pietrzykowska:

Przez 7 lat pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej. Na początku w Wydziale Analiz w Departamencie Ekonomicznym jako pracownik odpowiedzialny za kwestie planowania i wykonywania budżetu w układzie tradycyjnym i zadaniowym. Potem pracownik w Departamencie odpowiedzialnym za finansowanie zadań oświatowych, później jako Naczelnik Wydziału Statystyki odpowiedzialny za system informacji oświatowej. Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, w tym przepisów określających zasady dotowania szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat). Autor nowelizacji ustawy o systemie informacji oświatowej zmieniającej SIO na system dostępny przez przeglądarkę internetową.

Absolwentka Metod Ilościowych w Ekonomii i Systemów Informacyjnych w Szkole Głównej Handlowej oraz absolwentka Administracji na Politechnice Warszawskiej. Wykształcenie w obszarze analiz (dodatkowo potwierdzone uzyskanym Certyfikatem Analityka Statystycznego SAS), bardzo dobra znajomość teorii ekonomii oraz statystyki i zagadnień modelowania ekonometrycznego w połączeniu ze znajomością specyfiki prawa oświatowego i finansowania zadań oświatowych jest dla Państwa gwarancją otrzymania wsparcia na najwyższym poziomie.


Grzegorz Pochopień:

Przez 6 lat pracownik Ministerstwa Finansów, później przez 9 lat pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej. W Ministerstwie Edukacji Narodowej na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej.

Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, tzw. dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat).

Absolwent Matematyki Finansowej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Master of Business Administration na Uniwersytecie Warszawskim.