- /
- Szkolenia online
- /
- Szkolenia dla administracji publicznej
- /
- Wprowadzanie danych do SIO – nowy rok szkolny oraz zmiany w aplikacji i w finansowaniu oświaty (nowy sposób finansowania orzeczeń, „nowa” subwencja oświatowa, nowy terminarz)
Wprowadzanie danych do SIO – nowy rok szkolny oraz zmiany w aplikacji i w finansowaniu oświaty (nowy sposób finansowania orzeczeń, „nowa” subwencja oświatowa, nowy terminarz)
Szkolenie archiwalne!
Chcielibyśmy Cię poinformować, że szkolenie, które przeglądasz, jest w archiwum. Jeśli jesteś zainteresowany dostępnymi terminami, sprawdź je poniżej.
W przypadku braku terminów lub gdy potrzebujesz dodatkowych informacji, zapraszamy do kontaktu z nami +48 510 810 990 lub skorzystania z przycisku "Zapytaj o szkolenie".
Inne dostępne terminy
13.01.2025
09:00 - 14:00
23.01.2025
09:00 - 14:00
Nasze recenzje i certyfikaty
(4.9)
(5.0)
RIS: 2.06/00049/2023
ISO: 9001:2015
Szkolenie skupia się na prezentacji zmian wprowadzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, które zaczęły obowiązywać od września 2024 roku, oraz na omówieniu planowanych kluczowych modyfikacji w sposobie finansowania edukacji, zwłaszcza w kontekście wprowadzenia systemu SIO na rok 2025. Uczestnicy zostaną zapoznani z nowym mechanizmem finansowania orzeczeń, procesem naliczania "nowej" subwencji, czyli tzw. potrzeb oświatowych, oraz z miesięcznymi korektami subwencji opartymi o dane z poprzedniego roku.
W ramach szkolenia szczegółowo omówimy:
- Zmiany w finansowaniu orzeczeń, w tym wprowadzenie nowych przepisów dotyczących finansowania na podstawie godzin realizowanych z IPET-ów, co wymaga precyzyjnego raportowania przez dyrektorów placówek.
- Zmiany w naliczaniu "nowej" subwencji w SIO, w tym aktualizację terminów naliczania i weryfikacji danych, co bezpośrednio wpłynie na wysokość subwencji dla samorządów.
- Weryfikacja danych w SIO przez MEN po zakończeniu roku szkolnego, co ma na celu dostosowanie naliczonej subwencji do rzeczywistej liczby uczniów.
Program szkolenia obejmie również praktyczne aspekty obsługi nowego systemu SIO:
- Automatyczne przypisywanie uczniów do odpowiednich oddziałów.
- Wprowadzanie i zarządzanie orzeczeniami uczniów, w tym postępowanie w przypadku częściowej realizacji orzeczeń.
- Aktualizacje umów nauczycieli oraz inne dane subwencyjne, co ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego naliczania subwencji.
Szkolenie ma charakter praktyczny i odbywać się będzie za pomocą rzeczywistej aplikacji SIO, co pozwoli uczestnikom na naukę przez bezpośrednie wykonywanie czynności w systemie. Prowadzący, korzystając z aplikacji, pokaże, jak krok po kroku poprawnie wprowadzać i zarządzać danymi w SIO. Ponadto, omówione zostaną merytoryczne aspekty danych wprowadzanych do systemu, aby zapewnić ich zgodność z wytycznymi MEN i prawidłowe naliczenie subwencji oświatowej.
Dzięki temu szkoleniu uczestnicy będą mogli nie tylko zrozumieć nowe regulacje, ale także nauczyć się, jak efektywnie zarządzać danymi w SIO, co jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniego finansowania oświaty w ich samorządach. W przypadku błędów w danych, które mogłyby prowadzić do nieprawidłowości w subwencjach, uczestnicy dowiedzą się, jak je korygować, aby uniknąć konieczności zwrotu nienależnie otrzymanych środków.
Adresaci szkolenia z wprowadzania danych do SIO:
Szkolenie jest przeznaczone dla:
- pracowników szkół i placówek
- dyrektorów wprowadzających dane do systemu
- pracowników samorządu, którzy muszą kontrolować czy dane, które przekazała szkoła są prawidłowe
- pracowników samorządu, którzy potwierdzają prawdziwość danych subwencyjnych.
Wybierając nasz kurs online, zyskujesz:
- Bezpośredni kontakt z prowadzącym;
- Możliwość dyskusji i zadawania pytań na bieżąco;
- Komplet materiałów szkoleniowych w cenie;
- Certyfikat od Instytucji Szkoleniowej po zakończeniu nauczania, będący potwierdzeniem zdobytych umiejętności i wiedzy.
Program szkolenia:
- Aspekty prawne – ustawa o systemie informacji oświatowej.
- Udzielenie upoważnienia do dostępu do bazy danych SIO. Prezentacja na aplikacji nowego SIO, jak złożyć wniosek i uzyskać dostęp do bazy danych SIO. Ochrona danych osobowych. Dane osobowe w SIO a RODO.
- Terminy przekazywania danych do SIO. Terminy przekazywania danych do SIO w kontekście naliczenia subwencji. Nowe terminy do subwencji na 2025 rok.
- Ustawowe obowiązki dyrektora szkoły w związku z uczniem niezweryfikowanym z rejestrem PESEL (współpraca z urzędem stanu cywilnego). Realizacja tego obowiązku w aplikacji SIO, a także poprawność przygotowanej dokumentacji.
- Prezentacja na aplikacji nowego SIO, jak wprowadzać dane do systemu przez przedszkole, szkołę i placówkę w każdym z modułów: Podmiot, Uczeń, Nauczyciel, Dane zbiorcze.
- Wprowadzanie danych do nowego SIO w kontekście naliczenia części oświatowej subwencji ogólnej dla samorządu. Aspekty merytoryczne dotyczące wprowadzania danych do nowego SIO – prezentacja na aplikacji.
- Poprawne przypisanie uczniów do oddziałów podstawowych i dodatkowych – wskazanie kiedy uczeń powinien być w dwóch oddziałach. Automatyczna data zakończenia (nowość od września 2024 r.).
- Prawidłowy sposób rejestrowania orzeczeń i opinii (współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną). Realizacja tego obowiązku w aplikacji SIO. Weryfikacja orzeczenia z poradnią a naliczenie subwencji oświatowej na to orzeczenie. Okres obowiązywania orzeczenia w aplikacji SIO – data początku i końca realizacji orzeczenia. Zachowanie w przypadku niepełnej realizacji orzeczeń oraz zachowanie w przypadku braku realizacji zaleceń (nowość). Wykazywanie godzin zaleceń realizowanych w ramach orzeczenia – nowy sposób finansowania orzeczeń od 2025 roku na godziny realizowanych zaleceń z IPET-ów.
- Poprawne wprowadzenie pozostałych danych subwencyjnych, dotyczących ucznia (nauczanie domowe, nauczanie indywidualne, bezpłatna nauka języka polskiego itd.). Automatyczna data zakończenia (nowość od września 2024 r.).
- Poprawne wprowadzenie umów nauczycieli do subwencji oświatowej (rodzaj umowy, tygodniowy wymiar zajęć, nieobecności subwencyjne, awans zawodowy). Różnica danych w SIO z arkuszem organizacji. Zmiany we wprowadzaniu obowiązków (nowość od września 2024 r.).
- Prezentacja operacji grupowych usprawniających pracę w nowym SIO: filtry, grupowe operacje w module Uczeń i Nauczyciel. Możliwości importu danych z dzienników elektronicznych do SIO.
- Potwierdzanie prawdziwości danych w nowym SIO do naliczenia subwencji oświatowej: omówienie zestawienia zawierającego dane z nowego SIO do naliczenia subwencji oświatowej, omówienie procedury potwierdzenia prawdziwości zestawiania subwencyjnego – rola dyrektora w potwierdzaniu danych subwencyjnych ze szkół i terminy ustawowe, jak i do kiedy można poprawić błąd w nowym SIO w kontekście ustawowych terminów naliczenia subwencji na danych z nowego SIO. Okres możliwych korekt danych SIO i brak możliwości takich korekt po określonej dacie. Konsekwencje niewprowadzenia danych oraz wprowadzenia ich niezgodnie ze stanem faktycznym (zwrot nienależnie pobranej subwencji, 5-letni okres kontroli).
Omówienie nowego systemu finansowania oświaty z udziałem aplikacji SIO, w tym nowy terminarz naliczenia subwencji. - Raporty w strefie dla zalogowanych. Weryfikacja poprawności danych subwencyjnych z punktu widzenia dyrektora – omówienie raportu subwencyjnego, liczba uczniów i ich charakterystyki (wagi do subwencji), liczba etatów nauczycieli – na podstawie, których danych wprowadzonych do SIO są generowane raporty subwencyjne i naliczana subwencja oświatowa.
Omówienie nowego systemu finansowania oświaty z udziałem aplikacji SIO, w tym nowy terminarz naliczenia subwencji. - Weryfikacja obowiązku szkolnego w SIO.
- Praca z instrukcjami do nowego SIO – jak sprawnie i szybko znaleźć odpowiedź na pojawiające się pytania, dotyczące technicznych i merytorycznych aspektów wprowadzania danych.
- Omówienie najczęstszych błędów popełnianych przy wprowadzeniu danych do subwencji – podejście praktyczne.
Inne formy finansowania tego szkolenia:
Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS):
O dofinansowanie może wnioskować każdy pracodawca, zatrudniający co najmniej jednego pracownika. Jednoosobowe działalności gospodarcze, które nie zatrudniają żadnego pracownika, nie mogą ubiegać się o wsparcie.
Baza Usług Rozwojowych (BUR):
Baza Usług Rozwojowych to ogólnodostępna, darmowa baza oferująca usługi szkoleniowe i doradcze z europejskim dofinansowaniem. Dzięki Bazie możesz kontynuować edukację, zdobywać wiedzę, poszerzać kompetencje i kwalifikacje.
Trener
Daria Pietrzykowska:
Przez 7 lat pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej. Na początku w Wydziale Analiz w Departamencie Ekonomicznym jako pracownik odpowiedzialny za kwestie planowania i wykonywania budżetu w układzie tradycyjnym i zadaniowym. Potem pracownik w Departamencie odpowiedzialnym za finansowanie zadań oświatowych, później jako Naczelnik Wydziału Statystyki odpowiedzialny za system informacji oświatowej. Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, w tym przepisów określających zasady dotowania szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat). Autor nowelizacji ustawy o systemie informacji oświatowej zmieniającej SIO na system dostępny przez przeglądarkę internetową.
Absolwentka Metod Ilościowych w Ekonomii i Systemów Informacyjnych w Szkole Głównej Handlowej oraz absolwentka Administracji na Politechnice Warszawskiej. Wykształcenie w obszarze analiz (dodatkowo potwierdzone uzyskanym Certyfikatem Analityka Statystycznego SAS), bardzo dobra znajomość teorii ekonomii oraz statystyki i zagadnień modelowania ekonometrycznego w połączeniu ze znajomością specyfiki prawa oświatowego i finansowania zadań oświatowych jest dla Państwa gwarancją otrzymania wsparcia na najwyższym poziomie.
Grzegorz Pochopień:
Przez 6 lat pracownik Ministerstwa Finansów, później przez 9 lat pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej. W Ministerstwie Edukacji Narodowej na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej.
Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, tzw. dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat).
Absolwent Matematyki Finansowej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Master of Business Administration na Uniwersytecie Warszawskim.