- /
- Szkolenia online
- /
- Szkolenia dla administracji publicznej
- /
- Dotacje w 2025 roku – zmiany w finansowaniu według nowych przepisów
Dotacje w 2025 roku – zmiany w finansowaniu według nowych przepisów
Wybierz edycję
08:30 - 14:30
Grzegorz Pochopień
14-dniowa gwarancja satysfakcji lub zwrot pieniędzy
Co otrzymasz?
Certyfikat- Wersja elektroniczna
Udział w wydarzeniu na żywo
Materiały szkoleniowe
Oprawiony Certyfikat
+ 99.00 zł
Nasze recenzje i certyfikaty
(4.9)
(5.0)
RIS: 2.06/00049/2023
ISO: 9001:2015
Rok 2025 jest rokiem przełomowym dla oświaty, ponieważ subwencja oświatowa zostanie zastąpiona przez tzw. potrzeby oświatowe. Oprócz tego, MEN wprowadza również istotne zmiany w finansowaniu orzeczeń (wg ilości realizowanych godzin z IPETów).
Celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom wiedzy niezbędnej do obliczenia stawek dotacji od stycznia 2025 r. Podczas szkolenia wytłumaczymy, jak obliczyć PKD, a także jak oszacować potrzeby oświatowe. Przedstawimy nowy sposób wyliczania stawek podstawowej kwoty dotacji i potrzeb oświatowych w oparciu o najnowsze zmiany ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
Szkolenie składa się przede wszystkim z praktycznych przykładów i ćwiczeń, podczas których pokażemy jak policzyć podstawową kwotę dotacji, jak obliczyć dotację na podstawie potrzeb oświatowych (szkoły, uczniowie niepełnosprawni), a także jak dokonać aktualizacji i wyrównania kwoty dotacji. Uczestnikom szkolenia zostanie udostępniony plik Excel prezentujący wyliczenia, które należy wykonać przy obliczaniu stawek dotacji.
Przedstawimy przykładowy model obliczeniowy służący do aktualizacji i wyrównywania dotacji w Państwa samorządzie, uwzględniający zmienną liczbę uczniów dotowanych w poszczególnych miesiącach. Model wykonany będzie w Excelu i udostępniony po szkoleniu każdemu Uczestnikowi.
Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu:
Uczestnicząc w szkoleniu z dotacji w 2025 roku:
- Zrozumiesz zmiany w Ustawie o finansowaniu zadań oświatowych wprowadzone przez MEN.
- Nauczysz się obliczać podstawową kwotę dotacji oraz potrzeby oświatowe dla szkół i placówek przedszkolnych.
- Dowiesz się, jak aktualizować i wyrównywać dotacje w oparciu o zmieniające się potrzeby oświatowe.
- Poznasz nowe przepisy dotyczące finansowania uczniów niepełnosprawnych i wpływu zrealizowanych godzin z IPETów na wysokość dotacji.
- Opanujesz techniki pracy z modelem obliczeniowym w Excelu, który umożliwi przeprowadzenie niezbędnych kalkulacji dotacyjnych.
- Zdobędziesz umiejętności w zakresie interpretacji i stosowania nowych regulacji dotyczących dokumentowania i raportowania w Systemie Informacji Oświatowej (SIO).
- Dowiesz się, jak zarządzać finansami oświatowymi w kontekście nowych zasad dotyczących agregacji i podziału zamówień oraz możliwości wyrównania dotacji.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie skierowane jest przede wszystkim do:
- Skarbników,
- Pracowników Wydziałów Oświaty,
- Pracowników Budżetu,
- Osób zajmujących się przekazywaniem i rozliczaniem dotacji dla przedszkoli i szkół niesamorządowych.
Wybierając nasz kurs online, zyskujesz:
- Bezpośredni kontakt z prowadzącym;
- Możliwość dyskusji i zadawania pytań na bieżąco;
- Komplet materiałów szkoleniowych w cenie;
- Certyfikat od Instytucji Szkoleniowej po zakończeniu nauczania, będący potwierdzeniem zdobytych umiejętności i wiedzy.
Program szkolenia:
- Nowy system finansowania oświaty- potrzeby oświatowe a subwencja oświatowa. Co nowy system zmieni w dotacjach?
- Omówienie zmian w rozdziale III ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (dotacjach). Wprowadzenie do dotacji dla szkół i placówek- ogólne przepisy dotyczące dotacji.
- Zmiany w finansowaniu orzeczeń- finansowanie godzin realizowanych z IPETów. Jak zmieni się kwota dotacji na uczniów niepełnosprawnych? Jak obliczyć i zebrać do dotacji dane o realizowanych godzinach z orzeczeń? Jak zrealizowane godziny wpłyną na wysokość dotacji na uczniów niepełnosprawnych?
- Omówienie nowego rozporządzenia o podziale potrzeb oświatowych na 2025 rok- jakie zmiany w finansowaniu będą wprowadzone, jak zmieni się kwota dotacji na ucznia szkoły, jakie będą dotacje na uczniów niepełnosprawnych w szkołach i placówkach wychowania przedszkolnego?
- Jak zmieni się sposób obliczania podstawowej kwoty dotacji? Jak obliczyć PKD od stycznia 2025 roku? Jak obliczyć potrzeby oświatowe?
- Jak obliczyć wysokość dotacji w 2025 roku? Kwota potrzeb oświatowych na ucznia szkoły i ucznia niepełnosprawnego w placówce wychowania przedszkolnego: szacowany standard finansowy A na rok 2025, omówienie wag w rozporządzeniu o podziale potrzeb oświatowych.
- Obliczanie na przykładzie podstawowej kwoty dotacji dla placówek wychowania przedszkolnego. Obliczanie na przykładzie dotacji w oparciu o subwencję (potrzeby oświatowe na 2025 rok) dla szkół i uczniów niepełnosprawnych w placówkach wychowania przedszkolnego. Model w arkuszu kalkulacyjnym pozwalający obliczyć kwoty dotacji w 2025 r. (praktyczne warsztaty, obliczanie dotacji na przykładach).
- Zmiany w Systemie Informacji Oświatowej- obowiązek bieżącego wypełniania SIO w związku z wyrównaniem kwoty nowej subwencji (potrzeb oświatowych) dla samorządu po skończonym roku. Wpływ bieżących danych SIO na potrzeby oświatowe dla samorządu i dotacje.
- Zmiana terminu naliczenia nowej subwencji (potrzeb oświatowych) a dotacje- skąd samorząd będzie mieć środki na dotacje w nowym systemie?
- Wskaźniki korygujące liczby uczniów do potrzeb oświatowych a ich wpływ na dotacje- czy mają zastosowanie do stawek dotacji?
- Wzrost o dotacji o 0,9% w 2025 roku- skąd taki przepis, jak zastosować go w praktyce?
- Nowe warunki otrzymania dotacji. Co z placówkami rozpoczynającymi działalność po terminie naliczenia potrzeb oświatowych? Obowiązek ich dotowania czy dobrowolność? Skąd środki dla samorządu na dotacje dla nich?
- Aktualizacja i wyrównanie stawek dotacji. Jak obliczyć wyrównanie kwoty dotacji w kwietniu/w maju w związku z nowym systemem. Aktualizacja w trybie szczególnego przypadku. Obowiązywanie nowych zaktualizowanych stawek dotacji, a wyrównanie.
- Przykład wyrównania dotacji po aktualizacji. Model obliczeniowy służący do aktualizacji i wyrównywania dotacji w samorządzie, uwzględniający zmienną liczbę uczniów dotowanych w poszczególnych miesiącach oraz ustawowe ograniczenie zmiany wysokości dotacji. Warsztaty w arkuszu kalkulacyjnym.
- Wyjaśnienie pojęć: najbliższa jednostka samorządu terytorialnego, wydatki bieżące, podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów.
- Różnice w dotowaniu przedszkoli i szkół. Różnice w dotowaniu uczniów pełnosprawnych i niepełnosprawnych- uwaga na nowe wagi w przedszkolach.
- Co z ograniczeniem wahań kwoty dotacji po aktualizacji w 2025 roku?
- Od kiedy jest należna kwota dotacji wynikająca z danej wagi, np. z orzeczenia, z wagi na tzw. małą szkołę, wagi na oddział sportowy itd.? Od kiedy jest należna waga na orzeczenia według nowych przepisów (tj. za zrealizowane godziny)? Co z wyrównaniem w przypadku zmiany tej wagi w trakcie roku i ograniczeniem wahań kwoty dotacji?
- Pytania od Uczestników.
Uwaga: obliczanie wskaźnika zwiększającego, według nowych przepisów, zostanie omówione na szkoleniu w roku 2025 przed I aktualizacją.
Inne formy finansowania tego szkolenia:
Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS):
O dofinansowanie może wnioskować każdy pracodawca, zatrudniający co najmniej jednego pracownika. Jednoosobowe działalności gospodarcze, które nie zatrudniają żadnego pracownika, nie mogą ubiegać się o wsparcie.
Baza Usług Rozwojowych (BUR):
Baza Usług Rozwojowych to ogólnodostępna, darmowa baza oferująca usługi szkoleniowe i doradcze z europejskim dofinansowaniem. Dzięki Bazie możesz kontynuować edukację, zdobywać wiedzę, poszerzać kompetencje i kwalifikacje.
Trener
Grzegorz Pochopień
Przez 6 lat pracownik Ministerstwa Finansów, później przez 9 lat pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej. W Ministerstwie Edukacji Narodowej na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej.
Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, tzw. dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat).
Absolwent Matematyki Finansowej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Master of Business Administration na Uniwersytecie Warszawskim.
„Nieocenione doświadczenie w obszarze finansowania oświaty, wiedza z zakresu analiz oraz wieloletnia współpraca z samorządami, szkołami i instytucjami oświatowymi pozwoliły mi na zdobycie Państwa zaufania i szacunku oraz gwarantują, że tworzona dla Państwa oferta w zakresie doradztwa w obszarze oświaty jest najlepszą na rynku.”