- /
- Szkolenia online
- /
- Szkolenia z dostępności cyfrowej
- /
- Tworzenie dokumentów dostępnych cyfrowo
Tworzenie dokumentów dostępnych cyfrowo
Szkolenie archiwalne!
Chcielibyśmy Cię poinformować, że szkolenie, które przeglądasz, jest w archiwum. Jeśli jesteś zainteresowany dostępnymi terminami, sprawdź je poniżej.
W przypadku braku terminów lub gdy potrzebujesz dodatkowych informacji, zapraszamy do kontaktu z nami +48 510 810 990 lub skorzystania z przycisku "Zapytaj o szkolenie".
Nasze recenzje i certyfikaty
(4.9)
(5.0)
RIS: 2.06/00049/2023
ISO: 9001:2015
Cele:
- Zdobycie wiedzy w jaki sposób prawidłowo przygotować dokumenty dostępne cyfrowo;
- Zdobycie wiedzy w jaki sposób unikać pułapek dostępności.
Adresaci szkolenia:
- Wszystkie osoby zainteresowane powyższą tematyką;
- Koordynatorzy ds. dostępności;
- Pracownicy tworzący dokumenty
Wybierając nasz kurs online zyskujesz:
- Bezpośredni kontakt z prowadzącym
- Możliwość dyskusji i zadawania pytań na bieżąco
- Komplet materiałów szkoleniowych w cenie
- Certyfikat od Instytucji Szkoleniowej po zakończeniu nauczania, będący potwierdzeniem zdobytych umiejętności i wiedzy.
Program
I. Czym jest dostępność cyfrowa?
1. Czym jest dostępność cyfrowa? – definicja
2. Dostępność cyfrowa jako obowiązek i szansa dla podmiotów publicznych
3. Proces planowania zapewnienia dostępności cyfrowej
II. Podstawa prawna dostępności cyfrowej
1. Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych;
a) Jakie podmioty są objęte ustawą o dostępności cyfrowej?
b) Art. 3 ust. 1 – jakie podmioty nie są objęte zapisami o dostępności?
c) Art. 3 ust. 2 – do jakich elementów stron internetowych i aplikacji mobilnych nie stosujemy ustawy o dostępności cyfrowej?
d) Zastosowanie Art. 3 ust. 2 w praktyce – multimedia, oświadczenia majątkowe, multimedia nadawane na żywo – zasady stosowania
e) Czego ustawa wymaga od podmiotu publicznego – Art. 5 ust. 1. Obowiązek spełnienia wymogów w zakresie załącznika do ustawy
f) Ustawa o dostępności cyfrowej a social media – na jakich zasadach i w jakich przypadkach muszą być dostępne? 2
g) Zapewnienie alternatywnego dostępu – na czym polega?
h) Problematyka art. 8 ust. 1 – kiedy i na jakich zasadach można go stosować?
i) W jakim zakresie ma być zapewniona dostępność cyfrowa stron internetowych oraz stron podmiotowych BIP w świetle art. 8 ust. 2 ustawy?
j) Szacowanie kosztów zapewnienia dostępności
k) Deklaracja dostępności – przygotowanie, umiejscowienie na stronie, zawartość i aktualizacja
l) Zadania kontrolne ministra właściwego do spraw informatyzacji
m) Żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej w rozumieniu art. 18 ust. 1 Ustawy – na jakich zasadach, co żądanie ma zawierać, terminy rozpatrzenia, odmowa i odwołanie, tryb skargowy
n) Kary nakładane przez ministra właściwego do spraw informatyzacji – za co, w jakim trybie i w jakiej wysokości
o) Uporczywe niezapewnianie dostępności – czym jest?
p) Monitorowania ministra właściwego do spraw informatyzacji
q) Wymogi dla stron internetowych, stron podmiotowych BIP, treści internetowych i aplikacji mobilnych na podstawie wytycznych dla dostępności treści internetowych 2.1 (…) – załącznika do Ustawy.
III. Działania przygotowawcze w zakresie tworzenia dokumentów dostępnych cyfrowo
1. Przeszkolenie pracowników organizacji
2. Odpowiednie oprogramowanie
3. Właściwe priorytety
4. Wymagania względem podwykonawców
5. Cechy dokumentów dostępnych cyfrowo
IV. Tworzenie dostępnych treści w edytorze MS Word
1. Stosowanie wbudowanych styli i nagłówków
2. Narzędzia do tworzenia list
3. Tworzenie zrozumiałych linków
4. Proste tabele
5. Hierarchia nagłówków w tekście
6. Opisy alternatywne dla grafik i zdjęć
7. Określenie języka dokumentu
8. Odpowiedni kontrast treści do tła
9. Określenie tytułu dokumentu
10. Dobre praktyki:
a) Zastosowanie prostego języka
b) Czytelność przekazu – warunek wstępny
c) Zrozumiałość, zdania proste, brak kwiecistego języka i zbędnych wyrazów
d) Podział tekstu na logiczne części
e) Niezbyt długie akapity
f) Brak justowania – dlaczego?
g) Oznaczanie kluczowych informacji w tekście
h) Stosowanie nagłówków i ich hierarchia
i) Pisanie kursywą? Można czy nie?
j) Zastosowanie kolorów do oznaczania kluczowych wartości w tekście
k) Sposoby oznaczania linków
l) Tekst alternatywny
m) Słownik trudnych wyrazów
n) Wyjaśnienia skrótów
o) Dzielenie wyrazów – praktyka stosowania
p) Czytelna czcionka – co to oznacza?
q) Czy trzeba publikować skany dokumentów?
r) Sprawdzanie ułatwień dostępu
V. Tworzenie dostępnych treści w MS Excel
1. Unikatowe nazwy arkuszy
2. Proste tabele i ich zastosowanie
3. Nagłówki jako element kluczowy
4. Odpowiedni kontrast treści do tła
5. Tekst alternatywny
6. Tytuł dokumentu
7. Dobre praktyki:
a) Zasada jednej tabeli w jednym arkuszu
b) Formatowanie komórek i ich zawartości
c) Brak widoczności kolumn i wersów nie zawierających danych
d) Sprawdzanie pisowni
e) Zastosowanie koloru do przekazywania informacji
f) Ukryj wersy i kolumny, w których nie ma żadnych danych,
g) Sprawdzanie ułatwień dostępu
VI. Tworzenie dostępnych treści w MS PowerPoint
1. Wbudowane wzorce slajdów
2. Unikatowe tytuły slajdów
3. Kolejność odczytu zawartości slajdów
4. Tekst alternatywny dla obrazów i grafik
5. Linki i ich dopasowanie do kontekstu
6. Dodawanie dostępnych multimediów
7. Zapewnienie odpowiedniego kontrastu
8. Tabele danych i ich prezencja
9. Język dokumentu
10. Tytuł dokumentu
11. Dobre praktyki
a) Sprawdzenie ułatwień dostępu
b) Slajdy – jakie powinny być
c) Unikanie animacji
VII. Wykrywanie problemów dostępności
1. Wykrywanie problemów z dostępnością dokumentów na podstawie dostępnych na rynku rozwiązań
2. Wykrywanie problemów z dostępnością w pakiecie MS Office
Inne formy finansowania tego szkolenia:
Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS):
O dofinansowanie może wnioskować każdy pracodawca, zatrudniający co najmniej jednego pracownika. Jednoosobowe działalności gospodarcze, które nie zatrudniają żadnego pracownika, nie mogą ubiegać się o wsparcie.
Baza Usług Rozwojowych (BUR):
Baza Usług Rozwojowych to ogólnodostępna, darmowa baza oferująca usługi szkoleniowe i doradcze z europejskim dofinansowaniem. Dzięki Bazie możesz kontynuować edukację, zdobywać wiedzę, poszerzać kompetencje i kwalifikacje.
Trener
Adam Parysz
Trener, Auditor Wiodący SZBI wg. ISO 27001, Auditor Wiodący SZCD wg. ISO 22301, Auditor Wewnętrzny Zintegrowanego Systemu Zarządzania wg. ISO 9001, 14001 i 45001, Six Sigma Yellow Belt, Inspektor ochrony danych, Koordynator ds. dostępności, Archiwista. Prowadził audyty w takich organizacjach jak Tauron Obsługa Klienta, Sygnity S.A., Górnośląsko – Zagłębiowska Metropolia i Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego
Karierę trenerską rozpocząłem w 2013 roku. Od tego czasu na sali szkoleniowej spędziłem 8 450 godzin szkoleniowych, szkoląc łącznie ponad 11 tysięcy osób.
Mam przyjemność szkolić zarówno urzędy centralne, jednostki samorządu terytorialnego wszystkich szczebli oraz firmy sektora prywatnego. Oprócz prowadzenia szkoleń przygotowuję normatywy kancelaryjno – archiwalne oraz dokumentację z zakresu ochrony danych osobowych.
Miałem przyjemność szkolić między innymi
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Kancelarię Senatu RP, TAURON Obsługa Klienta, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komendę Główną Policji, Pocztę Polską S.A., Koleje Mazowieckie, CBA, ZUS, PGE, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Żandarmerię Wojskową, Chrześcijańską Akademię Teologiczną w Warszawie, Polską Akademię Nauk, Akademię Górniczo-Hutniczą, Wojewódzkie Urzędy Pracy w Krakowie, Rzeszowie i w Olsztynie, Urząd Miasta Rzeszowa, Wojewódzką Stację Sanitarno – Epidemiologiczną w Poznaniu, Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie, Szpital Zachodni im. Św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim, Arcelormittal, ArchiDoc S.A, Sąd Okręgowy w Kielcach, Sąd Apelacyjny we Wrocławiu, ING Bank Śląski, Powiatowy Urząd Pracy w Piotrkowie Trybunalskim, Fenice Poland, Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie i Podlaski Urząd Wojewódzki.