Zostań specjalistą ds. postępowania administracyjnego!

Sprawdź kurs, który dla Ciebie przygotowaliśmy 👩‍💻

Naliczenie dotacji dla przedszkoli w 2025 roku – potrzeby oświatowe na uczniów niepełnosprawnych i podstawowa kwota dotacji.

Wybierz edycję

Data
14.03.2025
Godzina

09:00 - 14:00

Trener

Daria Pietrzykowska

Cena
454 zł (netto)
Pobierz program PDF z kartą zgłoszeniową

14-dniowa gwarancja satysfakcji lub zwrot pieniędzy

Co otrzymasz?

Certyfikat- Wersja elektroniczna

Udział w wydarzeniu na żywo

Materiały szkoleniowe

Oprawiony Certyfikat

+ 99.00 zł

Nasze recenzje i certyfikaty

(4.9)

(5.0)

RIS: 2.06/00049/2023

ISO 9001:2015

ISO: 9001:2015

Celem szkolenia jest zdobycie praktycznej wiedzy dotyczącej nowych zasad naliczania dotacji dla przedszkoli w 2025 roku. 
Uczestnicy dowiedzą się, jak obliczać podstawową kwotę dotacji (PKD) oraz potrzeby oświatowe na uczniów niepełnosprawnych zgodnie z najnowszymi przepisami. Szkolenie obejmuje zarówno teorię, jak i praktyczne ćwiczenia w Excelu, umożliwiające samodzielne stosowanie nowych metod w codziennej pracy.

Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu:

  1. Zrozumienie nowego systemu finansowania oświaty – poznanie zmian związanych z zastąpieniem subwencji oświatowej przez potrzeby oświatowe.
  2. Umiejętność obliczania podstawowej kwoty dotacji (PKD) – praktyczne wyliczenia i model w Excelu do samodzielnego stosowania.
  3. Nauka prawidłowego naliczania dotacji na uczniów niepełnosprawnych – zgodnie z ilością godzin wsparcia realizowanych z IPET.
  4. Zdolność do przeprowadzania aktualizacji i wyrównań dotacji – zgodnie z nowym systemem w miesiącu pierwszej aktualizacji oraz w październiku.
  5. Lepsza kontrola nad rozliczeniami dotacji – unikanie błędów i prawidłowe stosowanie algorytmów z nowej ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
  6. Dostęp do modelu obliczeniowego w Excelu – narzędzie pozwalające na precyzyjne wyliczenie stawek dotacji i ich korektę.

Adresaci szkolenia:

Szkolenie jest przeznaczone dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności:

  • Skarbników,
  • Pracowników Wydziałów Oświaty,
  • Pracowników Wydziałów Budżetu,
  • Osób zajmujących się przekazywaniem i rozliczaniem dotacji dla przedszkoli niesamorządowych.

Wybierając nasz kurs online, zyskujesz:

  • Bezpośredni kontakt z prowadzącym;
  • Możliwość dyskusji i zadawania pytań na bieżąco;
  • Komplet materiałów szkoleniowych w cenie;
  • Certyfikat od Instytucji Szkoleniowej po zakończeniu nauczania, będący potwierdzeniem zdobytych umiejętności i wiedzy.

Program szkolenia:

  1. Nowy system finansowania oświaty - potrzeby oświatowe a subwencja oświatowa. Co nowy system zmieni w dotacjach?
  2. Omówienie zmian w rozdziale III ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (dotacjach). Wprowadzenie do dotacji dla przedszkoli - ogólne przepisy dotyczące dotacji.
  3. Zmiany w finansowaniu orzeczeń - finansowanie godzin realizowanych z IPETów. Jak zmieni się kwota dotacji na uczniów niepełnosprawnych? Jak obliczyć i zebrać do dotacji dane o realizowanych godzinach z orzeczeń? Jak zrealizowane godziny wpłyną na wysokość dotacji na uczniów niepełnosprawnych?
  4. Omówienie nowego rozporządzenia o podziale potrzeb oświatowych na 2025 rok - jakie zmiany w finansowaniu będą wprowadzone, jak zmieni się kwota dotacji na ucznia niepełnosprawnego, jakie będą dotacje na uczniów pełnosprawnych w placówkach wychowania przedszkolnego?
  5. Jak zmieni się sposób obliczania podstawowej kwoty dotacji? Jak obliczyć PKD od stycznia 2025 roku? Jak zaktualizować PKD w miesiącu pierwszej aktualizacji oraz w październiku? Jak obliczyć potrzeby oświatowe na uczniów niepełnosprawnych?
  6. Obliczanie na przykładzie podstawowej kwoty dotacji dla placówek wychowania przedszkolnego. Obliczanie na przykładzie dotacji w oparciu o potrzeby oświatowe na 2025 rok dla uczniów niepełnosprawnych w placówkach wychowania przedszkolnego. Model w arkuszu kalkulacyjnym pozwalający obliczyć kwoty dotacji w 2025 r.  (praktyczne warsztaty, obliczanie dotacji na przykładach).
  7. Zmiany w Systemie Informacji Oświatowej - obowiązek bieżącego wypełniania SIO w związku z wyrównaniem kwoty potrzeb oświatowych dla samorządu po skończonym roku. Wpływ bieżących danych SIO na potrzeby oświatowe dla samorządu i dotacje.
  8. Zmiana terminu naliczenia potrzeb oświatowych a dotacje - skąd samorząd będzie mieć środki na dotacje w nowym systemie?
  9. Wskaźniki korygujące liczby uczniów do potrzeb oświatowych a ich wpływ na dotacje - czy mają zastosowanie do stawek dotacji?
  10. Wzrost kwoty potrzeb oświatowych o 0,9% w 2025 roku - skąd taki przepis, jak zastosować go w praktyce?
  11. Nowe warunki otrzymania dotacji. Co z placówkami rozpoczynającymi działalność po terminie naliczenia potrzeb oświatowych? Obowiązek ich dotowania czy dobrowolność? Skąd środki dla samorządu na dotacje dla nich?
  12. Aktualizacja i wyrównanie stawek dotacji. Jak obliczyć wyrównanie kwoty dotacji w miesiącu pierwszej aktualizacji oraz w październiku – w związku z nowym systemem. Aktualizacja w trybie szczególnego przypadku. Obowiązywanie nowych zaktualizowanych stawek dotacji, a wyrównanie.
  13. Przykład wyrównania dotacji po aktualizacji. Model obliczeniowy służący do aktualizacji i wyrównywania dotacji w samorządzie, uwzględniający zmienną liczbę uczniów dotowanych w poszczególnych miesiącach oraz ustawowe ograniczenie zmiany wysokości dotacji. Warsztaty w arkuszu kalkulacyjnym.
  14. Wyjaśnienie pojęć: najbliższa jednostka samorządu terytorialnego, wydatki bieżące, podstawowa kwota dotacji, statystyczna liczba uczniów.
  15. Co z ograniczeniem wahań kwoty dotacji po aktualizacji w 2025 roku?
  16. Od kiedy jest należna kwota dotacji wynikająca z danej wagi, np. z orzeczenia, z liczby godzin wsparcia? Od kiedy jest należna waga na orzeczenia według nowych przepisów (tj. według organizowanych godzin wsparcia)? Co z wyrównaniem w przypadku zmiany tej wagi w trakcie roku i ograniczeniem wahań kwoty dotacji?
  17. Pytania od Uczestników.

Trener

Daria Pietrzykowska

Przez 7 lat pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej. Na początku w Wydziale Analiz w Departamencie Ekonomicznym jako pracownik odpowiedzialny za kwestie planowania i wykonywania budżetu w układzie tradycyjnym i zadaniowym. Potem pracownik w Departamencie odpowiedzialnym za finansowanie zadań oświatowych, później jako Naczelnik Wydziału Statystyki odpowiedzialny za system informacji oświatowej. Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, w tym przepisów określających zasady dotowania szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat). Autor nowelizacji ustawy o systemie informacji oświatowej zmieniającej SIO na system dostępny przez przeglądarkę internetową.

Absolwentka Metod Ilościowych w Ekonomii i Systemów Informacyjnych w Szkole Głównej Handlowej oraz absolwentka Administracji na Politechnice Warszawskiej. Wykształcenie w obszarze analiz (dodatkowo potwierdzone uzyskanym Certyfikatem Analityka Statystycznego SAS), bardzo dobra znajomość teorii ekonomii oraz statystyki i zagadnień modelowania ekonometrycznego w połączeniu ze znajomością specyfiki prawa oświatowego i finansowania zadań oświatowych jest dla Państwa gwarancją otrzymania wsparcia na najwyższym poziomie.

„Przez wiele lat pracy kwestie zarządzania finansami oświaty stały się moją pasją, którą teraz chcę dzielić z Państwem, oferując Państwu swoje usługi.”