- /
- Szkolenia online
- /
- Szkolenia dla administracji publicznej
- /
- Postępowanie administracyjne: Jak rozpatrywać skargi i wnioski?
Postępowanie administracyjne: Jak rozpatrywać skargi i wnioski?
09:00 - 14:00
Justyna Sosnowska
14-dniowa gwarancja satysfakcji lub zwrot pieniędzy
Co otrzymasz?
Certyfikat- Wersja elektroniczna
Udział w wydarzeniu na żywo
Materiały szkoleniowe
Oprawiony Certyfikat
+ 99.00 zł
Nasze recenzje i certyfikaty
(4.9)
(5.0)
RIS: 2.06/00049/2023
ISO: 9001:2015
Celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom wiedzy oraz praktycznych umiejętności w zakresie prawidłowego przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg oraz wniosków, w tym wniosków o udostępnienie informacji publicznej. Uczestnicy poznają przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego oraz kluczowe zasady postępowania uproszczonego, a także dowiedzą się, jak unikać najczęściej popełnianych błędów w tym obszarze.
Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu:
Podczas szkolenia:
- Omówimy podstawy prawne składania i rozpatrywania skarg i wniosków oraz ich interpretacji.
- Przedstawimy różnice między skargą, wnioskiem, petycją i innymi pismami.
- Nauczymy zasad właściwej organizacji przyjmowania i przekazywania skarg i wniosków zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów.
- Podpowiemy, jak prawidłowo liczyć terminy oraz przedstawimy obowiązki organów administracji w tym zakresie.
- Dokonamy analizy najczęściej popełnianych błędów i sposobów ich unikania.
- Przedstawimy zasady postępowania z ponownymi i anonimowymi skargami.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie jest przeznaczone dla pracowników administracji publicznej, biur obsługi klienta, prawników, inspektorów ds. informacji publicznej, kontrolerów oraz wszystkich osób zajmujących się rozpatrywaniem skarg i wniosków w instytucjach.
Wybierając nasz kurs online, zyskujesz:
- Bezpośredni kontakt z prowadzącym;
- Możliwość dyskusji i zadawania pytań na bieżąco;
- Komplet materiałów szkoleniowych w cenie;
- Certyfikat od Instytucji Szkoleniowej po zakończeniu nauczania, będący potwierdzeniem zdobytych umiejętności i wiedzy.
Program szkolenia:
- Prawo obywatela do składania skarg i wniosków, wniosków o dostęp do informacji publicznej.
- Omówienie podstaw prawnych.
- Badanie treści pisma. Skarga czy wniosek a może petycja?
- Organizacja przyjmowania skarg i wniosków w instytucji- analiza Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
- Przedmiot skargi/ wniosku.
- Skarga na zachowanie urzędnika a skarga na postępowanie administracyjne.
- Wniosek w trybie KPA w tym wniosek o udostępnienie informacji publicznej.
- Właściwość organów, przekazywanie wg właściwości skarg/ wniosków w trybie KPA, oraz w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.
- Skarga w sprawie indywidualnej a wszczęcie postępowania administracyjnego.
- Terminy załatwienia skarg/ wniosków. Zasady liczenia terminów
- Treść zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi/ wniosku.
- Ponowna skarga/ wniosek w tej samej sprawie- sposób załatwienia.
- Wniosek w trybie KPA a wniosek w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.
- Skargi i wnioski anonimowe, anonimowy wniosek o udostępnienie informacji publicznej- tryb postępowania.
- Ochrona osób składających wnioski lub skargi.
- Udział prasy i organizacji społecznych
- Nadzór i kontrola nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków.
Inne formy finansowania tego szkolenia:
Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS):
O dofinansowanie może wnioskować każdy pracodawca, zatrudniający co najmniej jednego pracownika. Jednoosobowe działalności gospodarcze, które nie zatrudniają żadnego pracownika, nie mogą ubiegać się o wsparcie.
Baza Usług Rozwojowych (BUR):
Baza Usług Rozwojowych to ogólnodostępna, darmowa baza oferująca usługi szkoleniowe i doradcze z europejskim dofinansowaniem. Dzięki Bazie możesz kontynuować edukację, zdobywać wiedzę, poszerzać kompetencje i kwalifikacje.
Trener

Justyna Sosnowska
Prawniczka, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego z 15-letnim doświadczeniem zawodowym w strukturach organów administracj publicznej. Obecnie kieruje zespołem ds. obsługi prawnej w JST.
Certyfikowany trener na poziomie 5. EQF (Europejskich Ram Kwalifikacji). Absolwentka Integratywnej Akademii TRENERÓW. Specjalistka w zakresie procedury administracyjnej, prawa pracy, zamówień publicznych, egzekucji administracyjnej. Pasjonatka cyfrowej administracji, wdrożeniowiec procedur elektronicznych, elektronicznego obiegu dokumentów, e-doręczeń, regulaminów i procedur prawno-pracowniczych.
Od 2014 r. związana z branżą szkoleniową. Prowadzi szkolenia, kursy, warsztaty, projekty e-lerningowe dla administracji publicznej. W projektowanych szkoleniach wykorzystuje inkluzywne techniki i metody prowadzenia zajęć. Przeszkoliła ponad 2000 pracowników administracji publicznej. Autorka kursu administracyjnego dla urzędników. Realizuje szkolenia autorskie w zakresie: instrukcji kancelaryjnej i obiegu dokumentów w jednostce, procedury administracyjnej, elektronizacji postępowań administracyjnych, prawa pracy, mobbingu, zamówień publicznych, archiwizacji dokumentacji, dostępu do informacji publicznej i obsługi BIP-ów.
Z wykształcenia prawnik, z wyboru urzędniczka, z zamiłowania szkoleniowiec-trener. Wyznaje zasadę wiedza jest wartością, gdy umiesz ją przekazać drugiemu człowiekowi.