Zostań specjalistą ds. postępowania administracyjnego!

Sprawdź kurs, który dla Ciebie przygotowaliśmy 👩‍💻

Postępowanie administracyjne: Jak rozpatrywać skargi i wnioski?

Data
01.04.2025
Godzina

09:00 - 14:00

Trener

Justyna Sosnowska

Cena
454 zł (netto)
Pobierz program PDF z kartą zgłoszeniową

14-dniowa gwarancja satysfakcji lub zwrot pieniędzy

Co otrzymasz?

Certyfikat- Wersja elektroniczna

Udział w wydarzeniu na żywo

Materiały szkoleniowe

Oprawiony Certyfikat

+ 99.00 zł

Nasze recenzje i certyfikaty

(4.9)

(5.0)

RIS: 2.06/00049/2023

ISO 9001:2015

ISO: 9001:2015

Celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom wiedzy oraz praktycznych umiejętności w zakresie prawidłowego przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg oraz wniosków, w tym wniosków o udostępnienie informacji publicznej. Uczestnicy poznają przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego oraz kluczowe zasady postępowania uproszczonego, a także dowiedzą się, jak unikać najczęściej popełnianych błędów w tym obszarze.

Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu:

Podczas szkolenia:

  1. Omówimy podstawy prawne składania i rozpatrywania skarg i wniosków oraz ich interpretacji.
  2. Przedstawimy różnice między skargą, wnioskiem, petycją i innymi pismami.
  3. Nauczymy zasad właściwej organizacji przyjmowania i przekazywania skarg i wniosków zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów.
  4. Podpowiemy, jak prawidłowo liczyć terminy oraz przedstawimy obowiązki organów administracji w tym zakresie.
  5. Dokonamy analizy najczęściej popełnianych błędów i sposobów ich unikania.
  6. Przedstawimy zasady postępowania z ponownymi i anonimowymi skargami.

Adresaci szkolenia:

Szkolenie jest przeznaczone dla pracowników administracji publicznej, biur obsługi klienta, prawników, inspektorów ds. informacji publicznej, kontrolerów oraz wszystkich osób zajmujących się rozpatrywaniem skarg i wniosków w instytucjach.

Wybierając nasz kurs online, zyskujesz:

  • Bezpośredni kontakt z prowadzącym;
  • Możliwość dyskusji i zadawania pytań na bieżąco;
  • Komplet materiałów szkoleniowych w cenie;
  • Certyfikat od Instytucji Szkoleniowej po zakończeniu nauczania, będący potwierdzeniem zdobytych umiejętności i wiedzy.

Program szkolenia:

  1. Prawo obywatela do składania skarg i wniosków, wniosków o dostęp do informacji publicznej.
  2. Omówienie podstaw prawnych.
  3. Badanie treści pisma. Skarga czy wniosek a może petycja?
  4. Organizacja przyjmowania skarg i wniosków w instytucji- analiza Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
  5. Przedmiot skargi/ wniosku. 
    • Skarga na zachowanie urzędnika a skarga na postępowanie administracyjne. 
    • Wniosek w trybie KPA w tym wniosek o udostępnienie informacji publicznej.
  6. Właściwość organów, przekazywanie wg właściwości skarg/ wniosków w trybie KPA, oraz w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.
  7. Skarga w sprawie indywidualnej a wszczęcie postępowania administracyjnego.
  8. Terminy załatwienia skarg/ wniosków. Zasady liczenia terminów
  9. Treść zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi/ wniosku.
  10. Ponowna skarga/ wniosek w tej samej sprawie- sposób załatwienia.
  11. Wniosek w trybie KPA a wniosek w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.
  12. Skargi i wnioski anonimowe, anonimowy wniosek o udostępnienie informacji publicznej- tryb postępowania.
  13. Ochrona osób składających wnioski lub skargi.
  14. Udział prasy i organizacji społecznych
  15. Nadzór i kontrola nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków.

Inne formy finansowania tego szkolenia:

Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS):

O dofinansowanie może wnioskować każdy pracodawca, zatrudniający co najmniej jednego pracownika. Jednoosobowe działalności gospodarcze, które nie zatrudniają żadnego pracownika, nie mogą ubiegać się o wsparcie.

Baza Usług Rozwojowych (BUR):

Baza Usług Rozwojowych to ogólnodostępna, darmowa baza oferująca usługi szkoleniowe i doradcze z europejskim dofinansowaniem. Dzięki Bazie możesz kontynuować edukację, zdobywać wiedzę, poszerzać kompetencje i kwalifikacje. 

Trener

Justyna Sosnowska

Prawniczka, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego z 15-letnim doświadczeniem zawodowym w strukturach organów administracj publicznej. Obecnie kieruje zespołem ds. obsługi prawnej w JST. 
Certyfikowany trener na poziomie 5. EQF (Europejskich Ram Kwalifikacji). Absolwentka Integratywnej Akademii TRENERÓW. Specjalistka w zakresie procedury administracyjnej, prawa pracy, zamówień publicznych, egzekucji administracyjnej. Pasjonatka cyfrowej administracji, wdrożeniowiec procedur elektronicznych, elektronicznego obiegu dokumentów, e-doręczeń, regulaminów i procedur prawno-pracowniczych. 
Od 2014 r. związana z branżą szkoleniową. Prowadzi szkolenia, kursy, warsztaty, projekty e-lerningowe dla administracji publicznej. W projektowanych szkoleniach wykorzystuje inkluzywne techniki i metody prowadzenia zajęć. Przeszkoliła ponad 2000 pracowników administracji publicznej. Autorka kursu administracyjnego dla urzędników. Realizuje szkolenia autorskie w zakresie: instrukcji kancelaryjnej i obiegu dokumentów w jednostce, procedury administracyjnej, elektronizacji postępowań administracyjnych, prawa pracy, mobbingu, zamówień publicznych, archiwizacji dokumentacji, dostępu do informacji publicznej i obsługi BIP-ów. 
Z wykształcenia prawnik, z wyboru urzędniczka, z zamiłowania szkoleniowiec-trener. Wyznaje zasadę wiedza jest wartością, gdy umiesz ją przekazać drugiemu człowiekowi.