NOWOŚĆ! Kurs Inspektora Ochrony Danych Osobowych (IOD)

Chcesz zostać IOD? Sprawdź szczegóły!

Zasady i procedury podejmowane w sytuacji podejrzenia stosowania przemocy domowej wobec dziecka/ucznia. Kwestionariusz oceny ryzyka. Realizacja procedury „Niebieskie Karty” w placówce Oświatowej

Data
02.06.2025
Godzina

15:00 - 18:00

Trener

Adam Mołdoch

Cena
449 zł (netto)
Pobierz program PDF z kartą zgłoszeniową

14-dniowa gwarancja satysfakcji lub zwrot pieniędzy

Co otrzymasz?

Certyfikat- Wersja elektroniczna

Udział w wydarzeniu na żywo

Materiały szkoleniowe

Oprawiony Certyfikat

+ 99.00 zł

Nasze recenzje i certyfikaty

(4.9)

(5.0)

RIS: 2.06/00049/2023

ISO 9001:2015

ISO: 9001:2015

Przemoc domowa wobec dzieci to zjawisko, które wymaga zdecydowanej reakcji i ścisłej współpracy wszystkich instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i dobrostan małoletnich. Placówki oświatowe odgrywają tu kluczową rolę – to często nauczyciele i pedagodzy jako pierwsi dostrzegają niepokojące sygnały świadczące o możliwym zagrożeniu. 
Nasze szkolenie ma na celu kompleksowe przygotowanie kadry oświatowej do podejmowania odpowiednich działań w ramach procedury „Niebieskie Karty”, zgodnie z aktualnymi przepisami prawa oraz standardami ochrony małoletnich.

Podczas szkolenia zaprezentujemy kwestionariusze oceny ryzyka, które będą obowiązkowe od 20 maja 2025 roku. Podpowiemy jak z nich korzystać, jak odczytywać otrzymane wyniki, a także przekażemy Ci gotowe wzory dokumentów do wykorzystania w codziennej pracy.

Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu:

  1. Dowiesz się, jak rozpoznawać przemoc domową wobec dzieci – poznasz jej źródła, formy oraz charakterystyczne postawy sprawców.
  2. Zdobędziesz praktyczną wiedzę o procedurze Niebieskie Karty – nauczysz się, kiedy i jak wszcząć procedurę w placówce oświatowej, jak prawidłowo wypełniać formularze NK „A” i „B” oraz jak unikać najczęstszych błędów.
  3. Nauczysz się oceniać ryzyko występowania przemocy – dowiesz się jak korzystać z kwestionariuszy oceny ryzyka i jakie wnioski wyciągać z otrzymanych wyników
  4. Poznasz swoje obowiązki jako nauczyciel, pedagog czy dyrektor – dowiesz się, jak skutecznie reagować i jakie działania podjąć w ramach ochrony małoletnich.
  5. Zrozumiesz, jak chronić dane osobowe wrażliwe dzieci i rodzin – zgodnie z zasadami RODO i obowiązkiem zachowania poufności w procedurze Niebieskie Karty.
  6. Nauczysz się współpracować z innymi instytucjami – skutecznie komunikować się z Zespołem Interdyscyplinarnym, OPS i innymi podmiotami zaangażowanymi w ochronę dzieci.
  7. Poznasz dobre praktyki i sprawdzone rozwiązania – dowiesz się, jak inni nauczyciele i szkoły skutecznie realizują swoje zadania w sytuacjach podejrzenia przemocy.
  8. Będziesz wiedzieć, co robić po zakończeniu procedury NK – nauczysz się, jak monitorować sytuację dziecka i dbać o jego bezpieczeństwo w dłuższej perspektywie.

Adresaci szkolenia:

Szkolenie skierowane jest do:

  • dyrektorów szkół i przedszkoli,
  • nauczycieli i wychowawców,
  • pedagogów i psychologów szkolnych,
  • pracowników administracji oświatowej,
  • przedstawicieli organów prowadzących placówki edukacyjne,
  • innych pracowników oświaty odpowiedzialnych za bezpieczeństwo dzieci i młodzieży.

Materiały, które otrzymasz po szkoleniu:

  1. Formularze Niebieskiej Karty
  2. Wzory Kwestionariuszy oceny ryzyka
  3. Kompleksowa prezentacja multimedialna
  4. Wzory uchwał i dokumentów niezbędnych do współpracy z GDP
  5. A także inne dokumenty niezbędne w realizacji Procedury Niebieskie Karty.

Program szkolenia:

  1. Przyczyny (źródła) przemocy domowej;
  2. Charakterystyka osób stosujących przemoc domową wobec małoletnich (postawy);
  3. Profilaktyka przeciwdziałania przemocy domowej;
  4. Podstawy prawne systemu przeciwdziałania przemocy domowej;
  5. Przemoc a Konflikt – rozróżnienie pojęć;
  6. Pojęcie procedury Niebieskie Karty;
  7. Wyjaśnienie pojęcia „Uzasadnione podejrzenie zaistnienia przemocy domowej;
  8. Formy/rodzaje przemocy stosowane wobec małoletnich;
  9. Role i zadania Kierownika jednostki organizacyjnej placówki oświatowej oraz kadry pedagogicznej dla potrzeb wdrożenia procedury Niebieskie Karty, na rzecz ochrony małoletnich.
  10. W jakiej sytuacji podjąć decyzję o wdrożeniu procedury Niebieskie Karty w placówkach oświatowych?;
  11. Algorytmy postępowania dla pracowników Oświaty – ocena ryzyka występowania przemocy – omówienie kwestionariuszy dla dzieci do 9 roku życia oraz dzieci starszych;
  12. Zasada zachowania poufności przez przedstawiciela Oświaty, w realizacji procedury Niebieskie Karty, w tym także w odniesieniu do posiedzeń Rady Pedagogicznej;
  13. Dziecko jako osoba podejrzewana o doznawanie przemocy domowej a standardy ochrony małoletnich;
  14. Reprezentowanie interesów dziecka w placówce oświatowej, w sytuacji podejrzenia doznawania przemocy domowej;
  15. Niebieska Karta – „A”. Praktyczne omówienie zasad sporządzania formularza, występujących trudności i terminów przekazywania;
  16. Formularz NK „A” a nieobecność osoby podejrzewanej o doznawanie przemocy domowej;
  17. Niebieska Karta „B”. Zasady przekazywania formularza, przez pracownika Oświaty, osobie podejrzewanej o doznawanie przemocy domowej;
  18. Pismo o wgląd w sytuację rodzinną dziecka. Zasady sporządzania przez osoby upoważnione;
  19. Zawiadomienie ze strony placówki oświatowej o możliwości popełnienia przestępstwa, w ramach standardów ochrony małoletnich oraz w procedurze Niebieskie Karty;
  20. Powołanie przedstawiciela Oświaty do pracy w Grupie Diagnostyczno- Pomocowej, w związku z wszczęciem procedury Niebieskie Karty;
  21. Obowiązki/zadania przedstawicieli Oświaty w procedurze Niebieskie Karty;
  22. RODO w realizacji Procedury Niebieskie Karty w systemie Oświaty;
  23. Mity i stereotypy w realizacji zadań przeciwdziałania przemocy domowej;
  24. Podejmowane działania po zamknięciu procedury NK, przez przedstawicieli Oświaty. Na czym polega monitoring w placówce oświatowej, po zamknięciu procedury Niebieskie Karty?;
  25. Współpraca placówki Oświatowej z Zespołem Interdyscyplinarnym oraz Ośrodkiem Pomocy Społecznej, w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej i ochrony osób małoletnich;
  26. Wnioski/dobre praktyki/ przykłady realizacji zadań w placówkach oświatowych.

Możliwości dofinansowania

Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS)

O dofinansowanie może wnioskować każdy pracodawca, zatrudniający co najmniej jednego pracownika. Jednoosobowe działalności gospodarcze, które nie zatrudniają żadnego pracownika, nie mogą ubiegać się o wsparcie.

Baza Usług Rozwojowych (BUR)

Baza Usług Rozwojowych to ogólnodostępna, darmowa baza oferująca usługi szkoleniowe i doradcze z europejskim dofinansowaniem. Dzięki Bazie możesz kontynuować edukację, zdobywać wiedzę, poszerzać kompetencje i kwalifikacje.

Trener

Adam Mołdoch

Z wykształcenia socjolog UMCS w Lublinie. Wieloletni praktyk w dziedzinie przeciwdziałania przemocy domowej. Ukończył specjalistyczne szkolenie z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz studia podyplomowe z Organizacji Pomocy Społecznej.
Od 2016r. Przewodniczący Zespołu Interdyscyplinarnego w Lublinie, Zastępca Dyrektora Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Lublinie. Od ponad 20 lat kurator społeczny w Wydziale Rodzinnym i Nieletnich Sądu Rejonowego Lublin-Zachód. 
Uczestnik licznych wystąpień w środkach masowego przekazu dot. przeciwdziałania przemocy domowej i procedury Niebieskie Karty.
Trener szeregu szkoleń, m.in. dla pracowników Pomocy Społecznej, Oświaty, Kuratorskiej Służby Sądowej, z zakresu przeciwdziałaniu przemocy domowej i realizacji Procedury Niebieskie Karty oraz wdrażania standardów ochrony osób małoletnich. 
W uznaniu za znaczący wkład w koordynowanie działań profilaktycznych i edukacyjnych służących przeciwdziałaniu przemocy, odznaczony Medalem Prezydenta Miasta Lublin oraz Medalem Unii Lubelskiej.