- /
- Szkolenia online
- /
- Szkolenia online dla pracowników placówek medycznych
- /
- Monitorowanie zdarzeń niepożądanych, autoryzacja, akredytacja i inne obowiązki podmiotów wykonujących działalność leczniczą w świetle ustawy o Jakości w Ochronie Zdrowia i Bezpieczeństwie Pacjenta
Monitorowanie zdarzeń niepożądanych, autoryzacja, akredytacja i inne obowiązki podmiotów wykonujących działalność leczniczą w świetle ustawy o Jakości w Ochronie Zdrowia i Bezpieczeństwie Pacjenta
Szkolenie archiwalne!
Chcielibyśmy Cię poinformować, że szkolenie, które przeglądasz, jest w archiwum. Jeśli jesteś zainteresowany dostępnymi terminami, sprawdź je poniżej.
W przypadku braku terminów lub gdy potrzebujesz dodatkowych informacji, zapraszamy do kontaktu z nami +48 510 810 990 lub skorzystania z przycisku "Zapytaj o szkolenie".
Nasze recenzje i certyfikaty
(4.9)
(5.0)
RIS: 2.06/00049/2023
ISO: 9001:2015
Ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, wprowadza obowiązek monitorowania zdarzeń niepożądanych przez wszystkie podmioty wykonujące działalność leczniczą i obowiązkową autoryzację dla podmiotów, które udzielają świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych.
Zmieniły się też zasady udzielania akredytacji. Powstał Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych.
Zmiany te wymagają od szpitali, POZ-ów i innych podmiotów wykonujących działalność leczniczą (także od praktyk lekarzy, pielęgniarek i fizjoterapeutów) obowiązkowego stworzenia systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem, raportowania zdarzeń niepożądanych, przeszkolenia personelu medycznego w zakresie monitorowania zdarzeń niepożądanych, powoływania zespołów ds. analiz przyczyn zdarzeń niepożądanych i wielu innych zmian systemowo- organizacyjnych.
Podmioty wykonujące działalność leczniczą, w celu uzyskania finansowania świadczeń z NFZ, są zobowiązane do uzyskania autoryzacji, której proces został na nowo uregulowany.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie jest skierowane w szczególności do:
- podmiotów wykonujących działalność leczniczą tj. m.in. szpitali, POZ-ów, praktyk lekarskich, pielęgniarskich i innych podmiotów leczniczych, zarówno publicznych jak i prywatnych;
- kadry zarządzającej podmiotów leczniczych;
- personelu medycznego;
- pracowników odpowiedzialnym za jakość w podmiotach leczniczych;
- managerów ochrony zdrowia.
Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu:
- Dowiesz się jakie obowiązki związane z ustawą o jakości spoczywają na podmiocie wykonującym działalność leczniczą, jego kierownictwie i personelu oraz jak się do nich przygotować.
- Omówione zostaną m.in.:
- obowiązki w zakresie wewnętrznego systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem,
- zdefiniowane zostaną zdarzenia niepożądane,
- wskazane zostanie, kiedy trzeba prowadzić analizę przyczyn źródłowych zdarzeń niepożądanych,
- jakie obowiązki ciążą na kierowniku podmiotu leczniczego, a jakie na personelu,
- co to są działania represyjne.
- Zdobędziesz wiedzę na temat tego, na czym polega proces autoryzacji i jak przygotować się do jej uzyskania, po to, żeby nie stracić finansowania ze środków publicznych.
- Dowiesz się, jak wygląda proces uzyskiwania akredytacji, jak funkcjonuje Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych oraz rejestry medyczne.
- Dostaniesz praktyczne wskazówki, jak wprowadzić konieczne zmiany w podmiocie wykonującym działalność leczniczą.
Wybierając nasz kurs online, zyskujesz:
- Bezpośredni kontakt z prowadzącym
- Możliwość dyskusji i zadawania pytań na bieżąco
- Komplet materiałów szkoleniowych w cenie
- Certyfikat od Instytucji Szkoleniowej po zakończeniu nauczania, będący potwierdzeniem zdobytych umiejętności i wiedzy.
Program szkolenia:
- Ustawa o jakości i bezpieczeństwie pacjenta-cel wprowadzenia i obowiązki podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
- Monitorowanie zdarzeń niepożądanych:
- Elementy składające się na system jakości w podmiocie wykonującym działalność leczniczą.
- Czym są zdarzenia niepożądane? Definicja, przykłady.
- Kategorie zdarzeń niepożądanych wyodrębnione w projekcie ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta.
- Co oznacza monitowanie zdarzeń niepożądanych?
- Które podmioty będą zobowiązanie do raportowania zdarzeń niepożądanych?
- Dwupoziomowy system monitorowania zdarzeń niepożądanych.
- Wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem - jak powinien wyglądać prawidłowo funkcjonujący system w danym podmiocie?
- Wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem a normy ISO oraz inne systemy i procesy zarządzania jakością w ochronie zdrowia.
- Obowiązki podmiotu wykonującego działalność leczniczą w zakresie wewnętrznego systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem.
- Podział obowiązków w podmiocie wykonującym działalność leczniczą w związku z obsługą zdarzeń niepożądanych.
- Zadania kierownika podmiotu wykonującego działalność leczniczą.
- Zadania personelu podmiotu wykonującego działalność leczniczą.
- Ochrona osoby zgłaszającej zdarzenie niepożądane. Działania represyjne.
- Nadzwyczajne złagodzenie kary zamiast klauzuli no-fault.
- Kwalifikacja zdarzeń niepożądanych na podstawie oceny stopnia ciężkości oraz prawdopodobieństwa wystąpienia danego zdarzenia.
- Co oznacza analiza przyczyn źródłowych zdarzeń niepożądanych?
- Zespoły ds. analizy przyczyn źródłowych.
- 8 etapów analizy przyczyn źródłowych zgodnie z projektem rozporządzenia w sprawie wytycznych do prowadzenia analiz przyczyn źródłowych.
- Badanie opinii i doświadczeń pacjentów.
- Raport jakości.
- Rejestr Zdarzeń Niepożądanych.
- Jak przygotować podmiot leczniczy do nowych obowiązków?
- Autoryzacja podmiotów wykonujących działalność leczniczą
- Wprowadzenie.
- Co to jest autoryzacja i dlaczego trzeba ją uzyskać ?
- Które podmioty będą zobowiązanie do uzyskania autoryzacji ?
- Jakie warunki musi spełnić podmiot ubiegający się o wydanie autoryzacji ?
- Wewnętrzny system zarządzania jakością.
- Kto wydaje autoryzację?
- Wniosek o wydanie autoryzacji, niezbędne elementy.
- Harmonogram składania wniosków o autoryzację.
- Proces rozpatrywania wniosku o autoryzację.
- Co to jest wizyta autoryzacyjna i jak przebiega? Jak przygotować do niej podmiot wykonujący działalność leczniczą ?
- Jakie uprawnienia mają pracownicy NFZ w trakcie wizyty autoryzacyjnej ?
- Protokół z wizyty autoryzacyjnej.
- Uchybienia uniemożliwiające wydanie autoryzacji, jak je usunąć?
- Kiedy Prezes NFZ odmawia wydania autoryzacji? Kiedy można złożyć kolejny wniosek o wydanie autoryzacji ?
- Czy jest możliwa zmiana autoryzacji ?
- Jak przygotować podmiot leczniczy do procesu poprzedzającego uzyskanie autoryzacji?
- Akredytacja
- Co to jest akredytacja i dlaczego warto ją uzyskać?
- Kto udziela akredytacji?
- Co obejmują standardy akredytacyjne ?
- Ocena stopnia spełnienia standardów akredytacyjnych przez podmiot wnioskujący o udzielenie akredytacji.
- Na czym polega procedura oceniająca?
- Przebieg przeglądu akredytacyjnego.
- Raport z przeglądu
- Warunki udzielenia akredytacji.
- Kiedy Minister Zdrowia może odmówić udzielenia akredytacji?
- Procedura oceniająca w okresie ważności akredytacji.
- Nabór kandydatów do pełnienia funkcji wizytatora.
- Rada akredytacyjna.
- Jak przygotować podmiot leczniczy do procesu poprzedzającego uzyskanie akredytacji?
- System świadczeń kompensacyjnych.
- Rejestry medyczne
- Jak przygotować placówkę do nowych przepisów?
Inne formy finansowania tego szkolenia:
Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS):
O dofinansowanie może wnioskować każdy pracodawca, zatrudniający co najmniej jednego pracownika. Jednoosobowe działalności gospodarcze, które nie zatrudniają żadnego pracownika, nie mogą ubiegać się o wsparcie.
Baza Usług Rozwojowych (BUR):
Baza Usług Rozwojowych to ogólnodostępna, darmowa baza oferująca usługi szkoleniowe i doradcze z europejskim dofinansowaniem. Dzięki Bazie możesz kontynuować edukację, zdobywać wiedzę, poszerzać kompetencje i kwalifikacje.
Trener
Monika Kwiatkowska
Doktor nauk prawych, radca prawny, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie.
Posiada kilkunastoletnie doświadczenie zawodowe, zdobyte m.in. w ramach świadczenia pomocy prawnej w administracji publicznej.
Prowadzi szkolenia dla pracowników sektora medycznego i farmaceutycznego oraz administracji publicznej.
Autorka kilkuset publikacji, w tym monografii z zakresu tematyki jakości w ochronie zdrowia: Zdarzenia niepożądane w lecznictwie szpitalnym i podstawowej opiece zdrowotnej, komentarzy praktycznych i odpowiedzi, m.in. z zakresu prawa pracy, prawa administracyjnego, prawa medycznego, prawa farmaceutycznego.
Certyfikowany mediator wpisany na listę mediatorów Centrum Mediacji Lewiatan, arbiter Sądu Arbitrażowego przy Konfederacji Lewiatan.